Med LIS Forward inviterer amerikanske forskere og universitetsfolk til debat om uddannelser, forskning og udvikling af bibliotekskompetencer og deres betydning.
LIBRARY & INFORMATION SCIENCE
Hvordan er det med biblioteks- og informationsvidenskaben i universiteterne og deres iSchools. Er der stadig tilstrækkeligt fokus på de specifikke bibliotekariske kompetencer – og på at fastholde en ledende rolle inden for bibliotekernes felt og fremtid? Sidste efterår udkom et LIS Forward position paper: Ensuring a Vibrant Future for LIS in iSchools med det mål at få drøftet udviklingen om Library and Information Science (LIS) i staterne. Spørgsmålet er vigtigt. LIS er i sidste ende en nøgle til stærke biblioteker og høj kvalitet i biblioteksvirksomheden. I USA vil man se nærmere på området, hvorfor det er vigtigt, og hvad der skal til for at styrke LIS i en tid, hvor mange andre aspekter og uddannelser holder deres indtog i biblioteksregi.
Lis Forward blev lanceret i september 2021 af iSchool ved University of Washington. Initiativet omfatter seks andre iSchools – University of Arizona, University of Illinois i Urbana-Champaign, University of Maryland, University of North Carolina ved Chapel Hill, Syracuse University og University of Texas i Austin. Målsætningen med paperet er, at danne grundlag for løbende overvejelser og handling. Nu i 2024 har man indhentet kommentarer fra relevante parter med økonomisk støtte fra IMLS, Institute of Museum and Library Services, det overstatslige organ i USA, både skriftligt og via et onlinefora. Resultaterne herfra bliver et bind 2 af Friday Harbor Papers.
I USA førte de såkaldte Schools of Library and Information Science (LIS) tilknyttet forskellige universiteter for et par årtier siden til etableringen af iSchool-bevægelsen. I dag, hvor de amerikanske iSchools-afdelinger må balancere fokus og økonomi på tværs af en voksende række af discipliner og akademiske uddannelser, har deres valg alvorlige konsekvenser for udviklingen af LIS-området og biblioteksfaget. Bibliotekscentreret forskning og uddannelse kan enten langsomt udvandes eller bare reduceres kraftigt eller den kan styrkes og beriges.
”Vi samler 20 personer fra iSchools og biblioteksfaget her i oktober for at gennemgå resultaterne af positionspapiret og de svar på det, som vi har indsamlet i løbet af de sidste mange måneder. Vi planlægger at offentliggøre både svar og resultaterne af vores oktober-summit inden udgangen af i år”, oplyser Chris Coward, Senior Principal Research Scientist, Affiliate Associate Professor ved Information School, University of Washington til Danmarks Biblioteker.
Følg udviklingen på LIS Forward.