Bibliotekerne og professionalismen

Skrevet af

15. oktober, 2024
Download hele magasinet som pdf:

Med LIS Forward inviterer amerikanske forskere og universitetsfolk til debat om uddannelser, forskning og udvikling af bibliotekskompetencer og deres betydning.

LIBRARY & INFORMATION SCIENCE

Hvordan er det med biblioteks- og informationsvidenskaben i universiteterne og deres iSchools. Er der stadig tilstrækkeligt fokus på de specifikke bibliotekariske kompetencer – og på at fastholde en ledende rolle inden for bibliotekernes felt og fremtid? Sidste efterår udkom et LIS Forward position paper: Ensuring a Vibrant Future for LIS in iSchools med det mål at få drøftet udviklingen om Library and Information Science (LIS) i staterne. Spørgsmålet er vigtigt. LIS er i sidste ende en nøgle til stærke biblioteker og høj kvalitet i biblioteksvirksomheden. I USA vil man se nærmere på området, hvorfor det er vigtigt, og hvad der skal til for at styrke LIS i en tid, hvor mange andre aspekter og uddannelser holder deres indtog i biblioteksregi.

Lis Forward blev lanceret i september 2021 af iSchool ved University of Washington. Initiativet omfatter seks andre iSchools – University of Arizona, University of Illinois i Urbana-Champaign, University of Maryland, University of North Carolina ved Chapel Hill, Syracuse University og University of Texas i Austin. Målsætningen med paperet er, at danne grundlag for løbende overvejelser og handling. Nu i 2024 har man indhentet kommentarer fra relevante parter med økonomisk støtte fra IMLS, Institute of Museum and Library Services, det overstatslige organ i USA, både skriftligt og via et onlinefora. Resultaterne herfra bliver et bind 2 af Friday Harbor Papers.

I USA førte de såkaldte Schools of Library and Information Science (LIS) tilknyttet forskellige universiteter for et par årtier siden til etableringen af iSchool-bevægelsen. I dag, hvor de amerikanske iSchools-afdelinger må balancere fokus og økonomi på tværs af en voksende række af discipliner og akademiske uddannelser, har deres valg alvorlige konsekvenser for udviklingen af LIS-området og biblioteksfaget. Bibliotekscentreret forskning og uddannelse kan enten langsomt udvandes eller bare reduceres kraftigt eller den kan styrkes og beriges.

”Vi samler 20 personer fra iSchools og biblioteksfaget her i oktober for at gennemgå resultaterne af positionspapiret og de svar på det, som vi har indsamlet i løbet af de sidste mange måneder. Vi planlægger at offentliggøre både svar og resultaterne af vores oktober-summit inden udgangen af i år”, oplyser Chris Coward, Senior Principal Research Scientist, Affiliate Associate Professor ved Information School, University of Washington til Danmarks Biblioteker.

Følg udviklingen på LIS Forward.

Nyt forskningsprojekt: Postneutralitet i arkiver, biblioteker og museer

Nyt forskningsprojekt skal bidrage til en dybere forståelse af kulturinstitutionernes rolle i samfundet.

Folkebiblioteket – for alle?

Samfundsudviklingen skaber nye opfattelser af princippet om, hvordan og hvornår biblioteket skal være for alle. I de seneste år har folkebibliotekerne i både Danmark og Norge ...

En del af løsningen: Bibliotekernes arbejde med verdensmålene

Bæredygtighed og bæredygtig udvikling er i dag vigtige politiske begreber – også i kulturpolitikken og i kulturinstitutionernes strategier. Ny viden om biblioteker som ...

Kan biblioteker være med til at opskalere deleøkonomien?

Barrierer og muligheder. Ny viden om biblioteker som knudepunkt for lokalsamfundets delingsløsninger. Danske og norske erfaringer er i fokus i UPSCALE, et aktuelt ...