Bibliotekerne løfter en afgørende opgave i at klæde borgerne på til at navigere i et samfund præget af disinformation/fake news og AI/kunstig intelligens – gennem oplysning, dannelse, partnerskaber og aktiv deltagelse i den nationale dialog om teknologi, viden og demokrati.
Fra fake news til AI: Bibliotekernes samfundsansvar
Siden fake news/disinformation for alvor blev sat på dagsordenen i 2016, bl.a. i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg, har bibliotekssektoren i Danmark arbejdet målrettet på at styrke borgernes evne til at gennemskue falske nyheder.
Dengang blev der sat ind med kampagner, hvor tusindvis af plakater med guiden “Sådan Spotter Du Fake News” blev uddelt til biblioteker over hele landet og brugt i samarbejde med skoler og uddannelsesinstitutioner.
Biblioteket som “den femte statsmagt”
I en tid, hvor nyhedsstrømmen accelererer, og kildekritik ofte må vige for ønsket om at være først med en historie, bliver den enkelte borgers evne til kritisk tænkning og informationsvurdering endnu vigtigere.
Her spiller bibliotekerne en central rolle – ikke kun som adgang til troværdig viden, men også som dannelsesinstitution og demokratisk mødested, hvor borgerne kan lære at gennemskue misinformation.
Læs mere: Sådan Spotter Du Fake News – materialer og guide
Samarbejde og debat: Fra plakat til samtalebog
Bibliotekerne har ikke stået alene med indsatsen. Sammen med Zetland blev debatbogen “Den der råber lyver – Mediebrugerens manual til løgnens tidsalder” skrevet af Lea Korsgaard, udgivet i 50.000 eksemplarer og brugt til debatarrangementer landet over.
Bogen og tilhørende arrangementer satte fokus på, at disinformation ikke kun handler om teknologi, men også om tillid og sammenhængskraft i samfundet.
Læs mere: Læs bogen på Zetland
Digital oplysning til unge: Fakenewslab.dk
I 2021 blev Fakenewslab.dk lanceret i samarbejde med Lex.dk – en digital undervisningsplatform rettet mod unge og deres lærere. Platformen tilbyder øvelser, digitale talks og et ambassadørkorps, hvor unge underviser andre unge i digital dannelse og kritisk informationssøgning. Initiativet anerkender de særlige udfordringer, unge møder, når nyheder blandes med underholdning og personlige opslag på sociale medier.
Læs mere: Fakenewslab.dk (som snart bliver en integreret del af lex.dk)
Kunstig intelligens – nye muligheder og udfordringer
Siden 2023 har det været tydeligt, at kunstig intelligens ville få massiv betydning for både samfund og biblioteker. Det kræver en strategisk indsats at sikre, at teknologien bruges til at styrke – ikke underminere – borgernes kritiske evner og demokratiske deltagelse. En bred partnerkreds har derfor sat gang i visionsarbejde og udarbejdet et katalog over bibliotekernes fremtidige roller i en AI-præget verden.
Bibliotekernes prioriterede indsatsområder:
- Borgernes digitale dannelse: Klæde alle borgere på til at forstå og bruge AI kritisk og kompetent.
- Teknologiforståelse hos bibliotekerne: Uddanne medarbejdere, så bibliotekerne kan vejlede om AI.
- Digitalt fundament: Sikre tidssvarende digital infrastruktur og partnerskaber.
- National samtale: Facilitere og deltage i dialog om teknologiens samfundsmæssige konsekvenser.
Læs mere: Vision for bibliotekernes fremtid med kunstig intelligens
Unge, informationskompetencer og AI
I 2025 har bibliotekerne sammen med bl.a. Tænketanken Mandag Morgen sat fokus på unges informationskompetencer i en tid med AI. En ny undersøgelse afdækker, hvordan unge søger, vurderer og fravælger information – og peger på fremtidige behov og anbefalinger til at styrke digital dannelse.
Læs analysen: Unges informationskompetencer – i en tid med AI
Læs anbefalingerne: Anbefalingskatalog – Fremtidens informationskompetencer
Bibliotekerne sikrer adgang til digitale materialer – en særlig dansk model
I Danmark har bibliotekerne en helt særlig rolle i at sikre borgernes adgang til både fysisk og digital viden. Med eReolen, som blev lanceret i november 2011, har vi skabt en national, mellemkommunal løsning, hvor folkebibliotekerne gennem Det Digitale Folkebibliotek forhandler fælles licensaftaler med forlagene. Det giver alle borgere adgang til e-bøger og lydbøger via deres lokale bibliotek – en model, som er unik for Danmark.
For at sikre børns og unges adgang blev eReolen GO! lanceret i 2015 som en særlig platform for børn og unge, med e- og lydbøger målrettet skoleelever. Men adgangen er ikke landsdækkende: Kun omkring halvdelen af kommunerne og deres skoler har i dag givet deres elever adgang til eReolen GO!, ligesom omkring halvdelen af ungdomsuddannelserne helt har lukket deres fysiske biblioteker.
I en digital tidsalder, hvor adgang til troværdig information er en forudsætning for uddannelse, dannelse og demokratisk deltagelse, bliver folkebibliotekernes rolle derfor stadig vigtigere som garant for fri adgang til kvalitetssikret viden – både fysisk og digitalt.
Læs mere om eReolen.dk og eReolen GO!
Læs flere nyheder om fake news og kunstig intelligens.