Indlæg om Kunstig intelligens

Bøger og læsning i AI-æraen

EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.

Adgang til viden i en tid med kunstig intelligens

Hvad kan du selv gøre for at finde troværdig viden? Konference i København og online den 23. april 2025.

Hvad kan du selv gøre for at finde troværdig viden? Konference den 23. april 2025

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Kom til lancering af undersøgelsen ”Unges informationskompetencer i en tid med AI”

Brønderslev Bibliotek teamede up med forlag for at udvikle undervisning til folkeskolen

Kunstig intelligens kræver kreativ og kritisk tænkning: Brønderslev Bibliotek teamede up med forlag for at udvikle undervisning til folkeskolen

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Når menneske og maskine samskaber

Om den kognitive sans’ betydning i samskabelsen med AI. Skal vi være begejstrede eller bekymrede for generativ AI (GAI) og nye veje til at generere indhold som tekst, lyd eller ...