Børn og læsehad

Skrevet af

23. januar, 2025

Politiken påbegyndte den 23. januar en artikelserie om børns dalende læselyst, eller ‘Læsehad’, som Politiken vælger at kalde det. Der er foreløbigt publiceret 16 artikler i serien.

På trods af talrige initiativer vokser antallet af børn, der ikke kan lide at læse. I dag kan mere end hvert tredje barn i 4. klasse ikke lide at læse. Forældre med børn, der hader at læse, er desperate. På gymnasier magter flere elever ikke at læse hele bøger. Også voksne hjerner har sværere ved at finde ned i bøgerne.

Historierne er desværre ikke nye. I Danmarks Biblioteksforening har vi længe fortalt om denne kedelige udvikling, og Tænketanken Fremtidens Biblioteker har de sidste 10 år lavet flere undersøgelser der understreger læsekrisen.

Danmarks Biblioteksforening har lagt en del politiske bud på bordet for at skabe en ny læsekultur der skaber læseglæde.

Til marts kommer en række nye anbefalinger lavet sammen med en masse ude i den kommunale virkelighed. Læs mere om projektet ‘National indsats for børn og unges læseglæde‘.

Vi har taget glæden ud af læsningen

"Det er en samfundsdebat, vi er nødt til at tage" siger Kulturminister Jakob Engel-Schmidt

Læsning af skønlitteratur på højeste niveau i 30 år

Andelen af befolkningen, der læser skønlitteratur dagligt eller næsten dagligt, er i stigning

Foto: Hjørring Bibliotekerne

Læseklubber for børn – en vej ud af læsekrisen?

På Løkken Skole har de gjort sig opsigtsvækkende erfaringer med 'Klub Læseglad' – et koncept, der er på vej ud i hele Hjørring Kommune

Biblioteksloven trænger alvorligt til en opdatering

Den nuværende bibliotekslov er skyld i forvirring og ulighed, siger Danmarks Biblioteksforenings formandskab i et debatindlæg i Kulturmonitor.

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Læs med orm – også på biblioteket

Højtlæsning er en god måde til udvikling af små børns sprog og følelsesliv.

Biblioteket skal være for alle

"Er bibliotekerne blevet skåret mere og mere ned, så er der ikke meget personale til at håndtere problemerne."

Underminering af skolernes fællesbibliotek er en uforståelig prioritering

Vil man forbedre undervisningen i folkeskolen, skal man også give elever og lærere de nødvendige redskaber til at levere en varieret og motiverende undervisning.