Udbredelsen af kunstig intelligens er et teknologisk gennembrud og en kolossal samfundsmæssig udfordring. Hvordan skal man som en almindelig borger forholde sig til den nye teknologi? Skal vi være begejstrede? Bange? Eller skal vi tage kampen op?
På Brønderslev Bibliotek har vi valgt det sidste. I løbet af 2024 har vi haft et massivt fokus på kunstig intelligens. Vi har holdt workshops for bedsteforældre, der skulle lære at bruge ChatGPT til at skrive godnathistorier til deres børnebørn. Børneforældre var også inde og få vist, hvordan de kan støtte børnenes arbejde med kunstig intelligens igennem skoletiden.
Desuden har vi haft faste møder for de medarbejdere på biblioteket, der bruger kunstig intelligens i deres arbejde. Sparring og erfaringsudveksling er vigtig for at vi følger en fælles retning og hjælper hinanden med at forstå, hvordan kunstig intelligens kan bruges i vores dagligdag.
Vores største satsning i år har været et undervisningsforløb for udskolingseleverne i folkeskolen i samarbejde med forlaget Alinea.
Sammen med forlaget har vores børneformidlere udviklet et gratis forløb til alle udskolingsklasser i Danmark. Det er frit tilgængeligt og digitalt – for netop at kunne justere og tilrette og dermed følge med den konstante og hurtige udvikling. Samarbejdet med et forlag var essentielt, for med så komplekst et emne var professionel sparring en forudsætning for at komme i mål.
”Det har været rigtig godt og helt naturligt at udvikle AI-forløbet i samarbejde med et bibliotek. Biblioteker har en lang tradition for at formidle viden og skabe rum for læring og refleksion. Det er det samme Alinea vil som undervisningsforlag, og det er også præcis de værdier, der i vores AI-forløb.”
Astrid Pejtersen, digital forlagsredaktør hos Alinea.
Forløbet er bl.a. bygget op om forskellige arbejdsformer som spilelementer. Der er både quizzer og kreative opgaver, mens der naturligvis også skal svares på spørgsmål, der lægger op til debat og individuel fordybelse. Undervejs kommer eleverne til at reflektere over spørgsmål som: Hvilken betydning kan de nye muligheder få for vores verden og vores liv?
Nuancerne i arbejdet med kunstig intelligens er mange. Det er vigtigt, at eleverne lærer at gennemskue, hvornår AI kan være et godt og brugbart værktøj, og hvornår vi skal sørge for, at de kildekritiske antenner er i højt alarmberedskab. For at kunne håndtere de mange aspekter af kunstig intelligens kræver det, at eleverne lærer at stoppe op. De skal reflektere over både hvad, hvordan og hvorfor.
Nu ligger forløbet gratis tilgængeligt for alle skoleklasser. I vores egen kommune tilbyder vi skolerne, at en af vores børneformidlere kommer ud og gennemfører dele af undervisningsforløbet i de enkelte klasser. Det giver os mulighed for at møde de unge, for det er netop i det møde, vi selv bliver klogere. Både på, hvad der rører sig, hvad der optager dem – og hvad vi fremover skal sætte fokus på.
Af Rikke Saastamoinen Jacobsen,
kommunikationsmedarbejder hos Brønderslev Bibliotek