Forældre kan være afgørende rollemodeller

Skrevet af

25. september, 2024

I den igangværende nationale indsats for børn og unges læseglæde arbejder 17 indsatskommuner på at styrke samarbejdet mellem folkebibliotekerne og skolernes pædagogiske læringscentre. I en række af kommunerne har forældresamarbejde vist sig at være et helt oplagt fælles tredje.

Læs her om, hvordan folkebibliotekarer og PLC-medarbejdere i Rebild og Rødovre sammen går til opgaven med at få forældrene på banen i deres børns liv som læsere.

Læseglæde er en fælles opgave i Rebild
I Rebild har den tværfaglige projektgruppe et stort fokus på forældrenes rolle som positive rollemodeller for børnene. Netop det tema på agendaen på de kommende forældremøder på 5. årgang. Her bliver forældrene informeret om indsatsen og om, hvordan de kan støtte op om børnenes læsning og brug af biblioteket.

Lærer og skolebibliotekar på. Bavnebakkeskolen, Lise Røge Kronborg, og bibliotekar ved Rebild Bibliotekerne, Mette Lindstrøm Nielsen har allerede gode erfaringer med forældresamarbejdet og pointerer, at det er en fælles opgave at løfte børnenes læseglæde, og at den opgave går på tværs af arenaerne i børns liv: ”Der skal skabes rum til, at læsningen kan ske, og tiden skal prioriteres i en tæt pakket familiehverdag. Forældrenes rolle er at skabe rum til læsning og i højere grad få et indkig i deres børns livsverden. Det er en gylden chance for at få nogle fantastiske samtaler med børnene, som ligeværdige partnere om den litteratur, der læses.”

De to fagfolk videregiver også disse to konkrete råd til forældresamarbejdet:

1: Forældremøder om læsning skal ikke presses ind i et i forvejen tæt pakket forældremøde. Der skal skabes rum og tid til at tage opgaven seriøst.
2: Undgå at give dårlig samvittighed og løfte pegefingre! Vis din egen begejstring for alle de fede bøger, der venter på at blive læst.

Børn i Rødovre kommer med gode læseråd til forældre
I Rødovre er inddragelse af børnene i alle aspekter af arbejdet med børns læseglæde en stærk motor. For eksempel sidder de to elever Irma og Frida med i den lokale styregruppe for projektet. De har blandt andet deltaget i to forældremøder på 6. og 7. årgang, hvor de gav en teatersal fuld af forældre gode råd til at skabe rum for læsning derhjemme. Her kommer de tre råd:

1: Det er ikke kun børnene, der skal læse derhjemme, men også de voksne.
2: Forældrene skal tage deres børn med på biblioteket og med i boghandlen.
3: Der skal altid være bøger tilgængelige derhjemme.

Frida og Irma

Vil du vide mere?
Læs mere om National indsats for børn og unges læseglæde på Tænketanken Fremtidens Bibliotekers projektside, hvor du også finder flere artikler og interview samt et danmarkskort med beskrivelser af aktiviteterne i de 17 indsatskommuner.

Hvis du vil modtage et nyhedsbrev om indsatsen, så send en mail til Amanda Egebo på aoe@fremtidensbiblioteker.dk
Nyhedsbrevet udkommer cen gang om måneden frem til 1. maj 2025.

National indsats for børn og unges læseglæde: Et styrket samarbejde mellem de pædagogiske læringscentre og folkebibliotekerne gennemføres med tilskud fra Slots- og Kulturstyrelsen. Indsatsen har været i gang siden foråret 2023 og afsluttes i sommeren 2025.

Read Hour 2024 – læs med på søndag

På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?

Flere penge til biblioteksbøger og styrket indsats for børn og unges læsning

Centralbibliotekerne bliver læsecentre for at øge læseglæden hos særligt børn og unge.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.