Kom med 6.B i escaperoom på Randers Bibliotek – og lær om kildekritik

Skrevet af

11. december, 2024

Reportage
Hvordan lærer man eleverne om digital dannelse, fake news og kildekritik? I Randers har de et særligt bud

”Film, bøger, serier, YouTube, museer, lærere, tv2.dk, Albert Einstein. Og så min favorit: bibliotekarer!”

Signe Brinkmann fra Randers Bibliotek gennemgår nogle af de post-it-sedler, der er klistret op på opslagstavlen. Hun kigger ud på forfatterne – 24 folkeskoleelever – der har brugt de seneste par minutter på at notere eksempler, der ifølge dem hører under kategorien troværdige kilder.

”Gode bud. Jeg kan se, at der er en, der har skrevet Wikipedia. Men er det en troværdig kilde?

Hvad tænker du, Emil?” fortsætter Signe Brinkmann og kigger over på sin kollega.

”Man skal i hvert fald huske, at alle kan skrive artikler til Wikipedia, så det er meget vigtigt, at man er kritisk over for det, der står,” lyder svaret, og salen nikker.

Det er fredag formiddag, og 6.B fra Østervangsskolen i Randers er på besøg på byens bibliotek, hvor de lærer om kildekritik.

Eller rettere: De er fanget i Det kildekritiske escaperoom, hvor de skal løse en række gåder, før de kan komme ud. Læring gennem leg. Og samarbejde.

Signe Brinkmann er uddannet skolelærer fra seminariet i Aarhus og har arbejdet i folkeskoleregi i ti år. Derudover har hun en kandidatgrad i didaktik fra DPU. I dag er hun koordinator for afdelingen Skole og Uddannelse på Randers Bibliotek.

Særlig kombination
Det kildekritiske escaperoom er en del af et bredt katalog over bibliotekets vidt forskellige undervisningsforløb, der handler om alt fra teknologiforståelse til læsning og litteratur. Men det er især inden for emner som digital dannelse, fake news og kildekritik, at Randers Bibliotek går nye veje.   

Det gælder blandt andet Det kildekritiske escaperoom, som henvender sig til 6., 7. og 8. klasse.

”Flere biblioteker i landet har undervisningstilbud om kildekritik, og flere biblioteker har også etableret escaperooms. Men den her kombination – af kildekritik og et escaperoom – er vi ikke stødt på andre steder,” forklarer Signe Brinkmann, der i mange år har arbejdet som folkeskolelærer og i dag er koordinator for bibliotekets skole- og uddannelsesafdeling.

Læringsmålet er på den høje klinge, for kildekritik er vigtig – måske endda vigtigere end nogensinde – i en digitaliseret og globaliseret verden, hvor misinformationer er blevet noget, vi skal være på vagt overfor.

FAKTABOKS: DET KILDEKRITISKE ESCAPEROOM
Læringsmål: Eleverne får ved hjælp af rollespil og elevinddragende aktiviteter en række kildekritiske råd, som kan anvendes, når de søger efter brugbare og gyldige informationer.
Hvad skal der ske? De fiktive elever Sally, Katrine, Basim og Magnus bliver spærret inde af deres lærer, Ejnar. Kun ved kildekritik, at søge informationer og bruge sund fornuft, kan eleverne komme ud af det kildekritiske escaperoom sammen med de fire fiktive hovedpersoner.

Metoden er til gengæld nærværende og inddragende. Helt konkret skal eleverne lege, lytte og i fællesskab arbejde sig frem til en række kildekritiske råd, som de kan bruge, når de søger informationer. Og så er der et rollespilselement: Sammen med den strenge lærer Ejnar og fire fiktive klassekammerater skal klassen nemlig løse en række gåder, der tager udgangspunkt i syv kildekritiske grundregler. Først når de har løst alle gåderne, kan de komme ud. 

”Randers er et tegneseriehold”
Første grundregel er: Hvem har skrevet kilden? En anden grundregel lyder: Hvor objektiv er kilden?

Tilbage i salen på Randers Bibliotek taler Signe Brinkmann om forskellen på subjektiv og objektiv, hvorefter eleverne går rundt i salen og quizzer – to og to. Er udsagnet objektivt eller subjektivt?

”Jorden er rund.”

”Mette Frederiksen er en dygtig statsminister.”

”Randers er et tegneseriehold.”

”Kvadratroden af et tal, a, er defineret som det positive tal, der ganget med sig selv giver a.”

Når den enkelte grundregel er gennemgået, skal eleverne løse en gåde. Og for hver gåde de løser, er de ét skridt tættere på målet: At slippe ud af Det kildekritiske escaperoom. Med ny viden i bagagen.

FAKTABOKS: KILDEKRITIKKENS 7 GRUNDREGLER
1: Hvem har skrevet kilden?
2: Hvad er kildens formål?
3: Hvornår er kilden opdateret?
4: Hvilke andre kilder bygger kilden på?
5: Tjek kildens troværdighed
6: Hvor objektiv er kilden?
7: Hvem er kildens målgruppe?

Tilbuddet blev etableret for to år siden, og responsen fra både elever og lærere har været positiv. Men hvorfor lige et escaperoom? Hvad er pointen?

Spørger man Signe Brinkmann, er det netop selve rammen – et escaperoom – der gør, at tilbuddet fungerer. Ganske enkelt fordi eleverne ved, hvad det er – måske har de endda prøvet at befinde sig i et af de gådefulde rum, hvor de har skullet løse mysterier på tid. Og så har den legende form også stor betydning, påpeger hun. 

”Vi forsøger at integrere legende og elevinddragende aktiviteter i alle vores tilbud, og flere af dem rammesættes ud fra et narrativ, som eleverne kan relatere til fra deres hverdag.”

”Det gælder især vores tilbud om digital dannelse, fake news og kildekritik, hvor eleverne for eksempel skal hjælpe fiktive elever med at begå sig eller være en del af en fiktiv tv-kanal, der skal udvælge nyheder,” siger Signe Brinkmann.

Et helt andet niveau
I skoleåret 2023/2024 udbød Randers Bibliotek i alt 230 undervisningsforløb, som over 7.000 elever fra grundskolen deltog i. Med andre ord udgør skoletilbuddene – herunder forløbene om digital dannelse – en væsentlig del af bibliotekets virke.

Ifølge bibliotekschef Lone Føgh Westphall har bibliotekernes læringstilbud gennemgået en markant udvikling på relativt få år: ”De didaktiske, undervisningsfaglige kompetencer er blevet langt stærkere. Derfor arbejder vi med læring på et helt andet niveau, end vi gjorde for bare ti år siden,” siger hun.

Og skolesamarbejdet er ikke blevet mindre vigtigt med årene. Tværtimod, forklarer Lone Føgh Westphall, der er bibliotekschef på Randers Bibliotek.

”Uddannelse er en stor del af det, vi er sat i verden for, og her på Randers Bibliotek prioriterer vi skolesamarbejdet meget højt. Faktisk så højt, at vi har et helt hold, der arbejder med det fast. Vi anser det for at være en væsentlig opgave, og derfor bruger vi også mange ressourcer, kroner og ører på det,” siger hun.

Lone Føgh Westphall forklarer, at bibliotekernes læringstilbud har gennemgået en markant udvikling på relativt få år.

”Skoleområdet er blevet prioriteret – og professionaliseret. De didaktiske, undervisningsfaglige kompetencer er blevet langt stærkere.

Derfor arbejder vi med læring på et helt andet niveau, end vi gjorde for bare ti år siden. Og derfor har vi også så mange tilbud, der udgør et jævnbyrdigt supplement til den traditionelle undervisning ude på skolerne.”

Nye veje  
På Randers Bibliotek handler det om at udnytte de frie rammer maksimalt, forklarer Lone Føgh Westphall. Udnytte, at folkebibliotekerne ikke er underlagt læringsplaner. Og det gør de blandt andet ved at eksperimentere med undervisningsformaterne, som det er tilfældet med Det kildekritiske escaperoom.

”Der er ikke nogen, der kommer og tjekker, om vi gør tingene på en bestemt måde, eller om vi når bestemte mål. Vi kan noget andet end skolerne. Vi kan involvere og engagere eleverne på andre måder, end de er vant til. Og det skal vi holde fast i,” siger hun og fortsætter:

”Faktisk ligger det i vores dna, at vi eksperimenter. Det er et opdrag. Vi udvikler og samskaber med borgere og samarbejdspartnere – i det her tilfælde elever og lærere. Derfor forsøger vi hele tiden at gå nye veje, og vi er heller ikke bange for at lade noget dø for at give plads til noget andet, som fungerer bedre.”

FAKTA: TRE KONKRETE RÅD TIL, HVORDAN MAN ARBEJDER MED KILDEKRITIK
Randers Biblioteks Signe Brinkmann kommer her med tre konkrete råd til, hvordan man kan arbejde med kildekritik på en legende og inddragende måde:

Analyser kildemateriale, som eleverne kan relatere til fra deres hverdag: Instagram-opslag, snaps, YouTube-klip, reels og så videre. Når man ser et opslag fra eksempelvis en influencer, kan det være svært at gennemskue, hvem der er den egentlige afsender, og hvad formålet med opslaget er.

Vis, hvor forskellige kilder kan være – og medbring gerne eksempler i form af fysiske genstande og bøger, som eleverne kan røre ved.

Præsenter eleverne for kilder, som er lettilgængelige og troværdige. Eksempelvis bibliotekernes artikeldatabase, Faktalink, hvor alt er faktatjekket.

Alle gåder er løst  
I salen på Randers Bibliotek er formiddagen ved at være slut, og alle gåder er løst. Den strenge lærer Ejnar er tilfreds, og eleverne fra 6.B på Østervangsskolen får endelig udleveret nøglen til den kædelås, der blev monteret på salens dør, da eleverne ankom.

Men inden de slipper helt ud af Det kildekritiske escaperoom, skal de svare på spørgsmål i en Kahoot!-quiz. En quiz, der afslører, at eleverne har ret godt styr på de syv grundregler inden for kildekritik.

Og det glæder deres klasselærer, Andrea Roed, som ser flere fordele ved bibliotekets tilbud. Hendes erfaring er, at det eksperimenterende undervisningsformat virker.

”Vi er i gang med et avisforløb i klassen, og der er det jo mange af de samme ting, vi snakker om. Fake news og så videre.

Men det er, som om det fæstner sig bedre her. Som om det giver bedre mening for dem, når de lærer på den her måde.”

”Og så fungerer det godt med så mange forskellige aktiviteter,” siger hun.

”Det er, som om det fæstner sig bedre her. Som om det giver bedre mening for dem (eleverne, red.), når de lærer på den her måde,” siger Andrea Roed, der er klasselærer for 6.B på Østervangsskolen i Randers.

Klasselærerens elever har nu klaret opgaverne, lavet øvelserne, løst gåderne. De slap ud. Men snart skal en ny klasse prøve kræfter med bibliotekets escaperoom – og blive klogere på, hvad kildekritik betyder.

FAKTABOKS: RANDERS BIBLIOTEKS SKOLETILBUD
Randers Bibliotek har et bredt katalog over vidt forskellige undervisningsforløb, der handler om alt fra teknologiforståelse og digital dannelse til læsning og litteratur.

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

AGORA – Biblioteket i midten af demokratiet

Bliv klogere på projektet 'AGORA - Biblioteket i midten af demokratiet', som udføres af otte biblioteker fra Region Midtjylland

De unge sakker bagud i forståelsen af teknologi

Den teknologiske udvikling kan forstærke uligheden i uddannelsessystemet så det er vigtigt, at folkeskolen er rustet til at undervise eleverne om teknologiforståelse

Aftale om kulturpas er en realitet

Regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet er enige om en model for kulturpasset.

Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur

Gå til demokrati på biblioteket

Med sin alsidighed og åbenhed for alle kan biblioteket bidrage til at skabe en mere oplyst og rummelig offentlig samtale

Søg pulje til Grundlovsfest

I 2025 kan du ansøge om op til 3.000 kroner til din fest. Puljen er åbnet den 1. oktober.

Bibliotekernes betydning for et sikrere, grønnere og friere Norden

De fælles nordiske biblioteksforeninger har henvendt sig til Nordisk Ministerråd med et statement om den vitale rolle, som biblioteker spiller i regionen.