Læseglæde er en investering i børns trivsel

Filiz Sarah Thunø, byrådsmedlem i Roskilde Kommune og formand for læringsudvalget i Danmarks Biblioteksforening

Skrevet af

18. marts, 2025

Børn, der læser, trives bedre. Det er veldokumenteret i forskning og senest i Trivselskommissionens anbefalinger, hvor det understreges, at kultur og litteratur spiller en vigtig rolle for børns trivsel. Samtidig viser undersøgelser, at læseglæden er faldende, og at færre børn møder bøger i deres hverdag.

Når folkebiblioteker skæres ned eller lukkes, og skolebiblioteker reduceres til læringscentre uden bogsamlinger, forsvinder børnenes naturlige møde med bøger. Hvis vi vil vende udviklingen, kræver det politisk vilje til at investere i bibliotekerne som aktive formidlere af litteratur. Vi skal sikre ressourcer til at fastholde og udbygge de gode initiativer, vi allerede har i Roskilde.

Bibliotekerne som centrum for børns læseglæde
I Roskilde har vi et stærkt biblioteksvæsen, som spiller en afgørende rolle i at styrke børns læselyst. Vores biblioteker er ikke blot steder, hvor man kan låne bøger, men kulturinstitutioner, hvor børn kan opdage litteratur, deltage i læseklubber, møde forfattere og få vejledning til at finde de rette bøger.

Men bibliotekerne kan ikke løfte opgaven alene. Samarbejdet mellem skoler, biblioteker og forældre er afgørende for at skabe en læsekultur, hvor børn møder bøger både i skolen, derhjemme og i fritiden.

I Roskilde er vi gået i gang med læseglæden
I Roskilde har vi skrevet en stærk læsekultur ind i vores kulturpolitik og arbejder aktivt med:

  • Læselyst-projekter på bibliotekerne, hvor børn gennem workshops, højtlæsning og bogklubber bliver inspireret til at læse mere.
  • Partnerskaber mellem skoler og biblioteker, så eleverne naturligt inddrager biblioteket i deres skolegang og fritid.
  • Fokus på tidlig litteraturformidling, hvor daginstitutioner samarbejder med bibliotekerne for at præsentere bøger for de mindste børn.

Disse tiltag er kulturprojekter, som er en investering i børns trivsel, læring og dannelse.

Litteratur som en vej til trivsel – også i Roskilde
Børn, der læser, opnår mere end gode karakterer. De får evnen til at fordybe sig, forstå andre mennesker og skabe et mentalt frirum i en hektisk hverdag. Når vi styrker børns adgang til litteratur, styrker vi samtidig deres trivsel og livsduelighed.

Derfor bør vi i Roskilde fastholde og udvikle de indsatser, der får børn til at læse – både på bibliotekerne, i skolerne og i hjemmet. Det er en investering i vores børns trivsel.

Af Filiz Sarah Thunø, byrådsmedlem i Roskilde (S), folkeskolelærer og formand for Danmarks Biblioteksforenings Læringsudvalg

Er også bragt i Sjællandske Nyheder den 18. marts 2025.

Afstemningen til Orla-prisen er i gang

Der er 15 bøger i spil til årets Orlapriser, og de nominerede er selvfølgelig besluttet af børnene selv

Er der en læsekrise, eller leger vi med ord?

Er de danske børn og unges læsning i krise, eller er det en forkert beskrivelse. Bølgerne går højt i øjeblikket

Læsetilbud i metroen

Et "ekspress"-bibliotek i en ny metrostation i Warszawa har til formål at skabe et kulturelt rum, der kan opfordre rejsende til at droppe smartphones til fordel for bøger

Bogmomsen er erhvervspolitik – ikke kulturpolitik

Nye læsere skabes ved at styrke de steder, hvor litteratur møder borgerne – i skolerne, på bibliotekerne og på litteraturmøder med forfattere og formidlere.

“Vi har brug for en læserevolution”

Lad de interessante samtaler, der hver dag finder sted i biblioteksudlån og ved boghandlerdiske om, hvad forskellige læsere gerne vil have, finde sted i medierne

Read Hour 2025

I dag er det Read Hour-dag. Find inspiration til at deltage i Read Hour 2025

Orlaprisen 2025

Så er de 15 nominerede bøger til Orlaprisen 2025 fundet. Afstemningen foregår online fra d. 9. oktober – 9. november, så nu er der tid til at læse.

Nordisk litteraturuge 2025

I uge 46 i november tænder vi et lys og læser en bog. Det er grundkonceptet bag projektet og mandag i Nordisk Litteraturuge er Den store Højtlæsningsdag