Læseglæde er en investering i børns trivsel

Skrevet af

18. marts, 2025

Børn, der læser, trives bedre. Det er veldokumenteret i forskning og senest i Trivselskommissionens anbefalinger, hvor det understreges, at kultur og litteratur spiller en vigtig rolle for børns trivsel. Samtidig viser undersøgelser, at læseglæden er faldende, og at færre børn møder bøger i deres hverdag.

Når folkebiblioteker skæres ned eller lukkes, og skolebiblioteker reduceres til læringscentre uden bogsamlinger, forsvinder børnenes naturlige møde med bøger. Hvis vi vil vende udviklingen, kræver det politisk vilje til at investere i bibliotekerne som aktive formidlere af litteratur. Vi skal sikre ressourcer til at fastholde og udbygge de gode initiativer, vi allerede har i Roskilde.

Bibliotekerne som centrum for børns læseglæde
I Roskilde har vi et stærkt biblioteksvæsen, som spiller en afgørende rolle i at styrke børns læselyst. Vores biblioteker er ikke blot steder, hvor man kan låne bøger, men kulturinstitutioner, hvor børn kan opdage litteratur, deltage i læseklubber, møde forfattere og få vejledning til at finde de rette bøger.

Men bibliotekerne kan ikke løfte opgaven alene. Samarbejdet mellem skoler, biblioteker og forældre er afgørende for at skabe en læsekultur, hvor børn møder bøger både i skolen, derhjemme og i fritiden.

I Roskilde er vi gået i gang med læseglæden
I Roskilde har vi skrevet en stærk læsekultur ind i vores kulturpolitik og arbejder aktivt med:

  • Læselyst-projekter på bibliotekerne, hvor børn gennem workshops, højtlæsning og bogklubber bliver inspireret til at læse mere.
  • Partnerskaber mellem skoler og biblioteker, så eleverne naturligt inddrager biblioteket i deres skolegang og fritid.
  • Fokus på tidlig litteraturformidling, hvor daginstitutioner samarbejder med bibliotekerne for at præsentere bøger for de mindste børn.

Disse tiltag er kulturprojekter, som er en investering i børns trivsel, læring og dannelse.

Litteratur som en vej til trivsel – også i Roskilde
Børn, der læser, opnår mere end gode karakterer. De får evnen til at fordybe sig, forstå andre mennesker og skabe et mentalt frirum i en hektisk hverdag. Når vi styrker børns adgang til litteratur, styrker vi samtidig deres trivsel og livsduelighed.

Derfor bør vi i Roskilde fastholde og udvikle de indsatser, der får børn til at læse – både på bibliotekerne, i skolerne og i hjemmet. Det er en investering i vores børns trivsel.

Af Filiz Sarah Thunø, byrådsmedlem i Roskilde (S), folkeskolelærer og formand for Danmarks Biblioteksforenings Læringsudvalg

Er også bragt i Sjællandske Nyheder den 18. marts 2025.

Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere

Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.

Bøger og læsning i AI-æraen

EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.

Fupz overhaler Reuter

Børne- og ungdomsforfatter Kim Fupz Aakeson er i år topscorer ved uddelingen af bibliotekspengene, og skubber dermed Bjarne Reuter af tronen.

Ny stor indsats skal styrke børns digitale dannelse i skole, fritid og hjem

En ny platform er gået i luften med den hidtil bredeste indsats for at styrke digital dannelse og trivsel hos børn og unge i Danmark

Udløser boggaver flere lån i børnefamilier?

På trods af at biblioteker er gratis, er der stadig stærke sociale forskelle i, hvilke forældre der bruger bibliotekerne mest.

National indsats for børn og unges læseglæde lancerer gratis arbejdsbog

Arbejdsbogen giver inspiration og gode råd til, hvordan den enkelte kommune kan arbejde med børneinddragelse og skabe et fælles sprog om læseglæde.

Bibliotek vil nedbryde læsehindringer

Der kan være en del borgere, som af forskellige årsager har en mental barriere overfor det at læse, og den vil man forsøge at nedbryde.

Benhård satsning på udlån og læsning giver pote

”Det er ikke kommet af sig selv, og i mange kommuner har man passeret præ-corona aktiviteten. Man må bare klappe og anerkende indsatsen.”