Ny læselystkampagne på vej

Skrevet af

28. maj, 2025

De næste ti år skal Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU – Center for Undervisningsmidler samarbejde om læselystkampagnen Læselyst.nu. Kampagnen er et nationalt tiltag, der sætter fokus på, at flere børn skal få gode oplevelser med læsning. Projektet har fået en bevilling på i alt 25 mio. kr. Midlerne er afsat som del af Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram, der blev vedtaget i 2024.

Tænketanken Fremtidens Biblioteker deltager som medlem af projektets advisory board sammen med blandt andre eReolen GO og centralbibliotekerne.

Læs mere på CFU Danmarks hjemmeside.

Bibliotekerne på Folkemødet 2025

Få et overblik over de debatter, som repræsentanter for bibliotekerne deltager i på Folkemødet 2025

Mænd mødes om skønlitteratur

Projekt Mænd Mødes om Skønlitteratur er et udviklingsprojekt der har til formål at engagere mænd landet over i læsefællesskaber

Søg Fonden DBK om midler til læselyst-projekter

Fonden DBK åbner igen op for ansøgninger til projekter, der gavner læselysten og inspirerer flere til at gribe en bog, opdage nye fortællinger og opleve magien i ...

Arbejdsgruppe kalder til kamp for dansk litteratur, sprog og læsning

Arbejdsgruppen anbefaler at eReolen GO styrkes, og at der gives adgang til et minimum antal titler pr. måned til elever i grundskolen.

Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere

Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.

Bøger og læsning i AI-æraen

EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.

Fupz overhaler Reuter

Børne- og ungdomsforfatter Kim Fupz Aakeson er i år topscorer ved uddelingen af bibliotekspengene, og skubber dermed Bjarne Reuter af tronen.

Ny stor indsats skal styrke børns digitale dannelse i skole, fritid og hjem

En ny platform er gået i luften med den hidtil bredeste indsats for at styrke digital dannelse og trivsel hos børn og unge i Danmark