Også Morsø Folkebibliotek dropper nu biblioteksgebyrer for børn og unge

Skrevet af

17. juni, 2024

Danske børn har aldrig haft mindre lyst til at læse. En rapport viser, at kun hver syvende elev i 4. klasse udtrykker stor glæde ved at læse. Dette vil Morsø Folkebibliotek gøre noget ved, derfor er alle gebyrer for for sendt afleverede materialer, hvis du er under 18 år, netop blevet fjernet. Håbet er, at flere børn og unge vil låne bøger, og dermed finde glæden ved at læse. Det skriver www.kunmors.dk

Stadig flere folkebiblioteker vælger at afskaffe gebyrerne for børn og unge, da gebyrerne kan være en barriere for nogle børnefamilier, og det sætter sit præg på børnenes læselyst. Forventningerne er, at afskaffelsen af gebyrer for børn og unge vil resultere i en stigning i antallet af udlån og lånere på biblioteket.

Velkommen til kulturminister Zenia Stampe

Danmarks Biblioteksforening ønsker Zenia Stampe stort tillykke med udnævnelsen som kulturminister

Regeringen styrker kultur og læsning – men bedre rammer for bibliotekerne mangler stadig

Danmarks Biblioteksforening glæder sig over, at den nye regering vil udarbejde en samlet kulturvision frem mod 2040 og styrke børn og unges læselyst gennem et tættere ...

Fortsat vækst i udlånstal kommer med en risiko

Den positive udvikling i udlånstallene sker på trods af stadigt ringere rammevilkår for bibliotekerne

Bibliotekerne fortjener en oplyst debat

Bibliotekernes betydning handler om mere end udlånstal. Det handler om læsning – og om demokrati

“Bibliotekerne er vigtige mødesteder”

Bibliotekerne giver plads til fordybelse på en helt anden måde end hvad vi for eksempel oplever på de sociale medier

Bibliotekernes opgaver

Bibliotekernes arbejde handler ikke kun om udlån, men også om demokratisk deltagelse

Partier åbner for en ny bibliotekslov efter et valg … som kommer nu

En ny bibliotekslov skal bl.a. sikre, at bibliotekerne fungerer som demokratiets fællesrum – uanset hvor i landet, man bor

En vigtig debat om bibliotekerne – lad os tage den ordentligt

CEPOS har sat fokus på bibliotekernes udvikling. Det er positivt, men debatten bør være mere nuanceret og foregå på et oplyst grundlag