Undervisningsministeriet har fremlagt et lovforslag, som ændrer navnet pædagogisk læringscenter til det mere velkendte og meningsfulde skolebibliotek. Lovforslaget indebærer desuden en opdatering og udvidelse af skolebibliotekets funktioner, bl.a. med fokus på elevernes læselyst, fritidslæsning og samarbejde med folkebiblioteker.
Det hilser vi i Danmarks Biblioteksforening varmt velkommen.
Sammen med Bibliotekernes Dialogforum har vi deltaget aktivt i høringen og været drivkraft i at samle et stærkt og bredt funderet høringssvar. I samarbejde med forretningsudvalget, Læringsudvalget og de mange aktører i Dialogforum – hvor både folkebiblioteker, uddannelsesinstitutioner og skolebiblioteker er repræsenteret – har vi koordineret et samlet budskab.
Vi anbefaler, bl.a. at lovteksten anvender en bred formulering, så både fysiske og digitale materialer anerkendes som en del af skolebibliotekets materialegrundlag. Begge formater spiller en væsentlig rolle for elevernes læsning og læring.
Desuden at Skolebiblioteket udgør et fysisk, tilgængeligt biblioteksmiljø for eleverne på skolen. Skolebiblioteket stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning, herunder bøger til brug i undervisningen og til elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf. Skolebibliotekerne samarbejder med folkebibliotekerne om elevernes fritidslæsning.
De mange nuancer har gjort det lidt udfordrende at samle ét budskab, men vi tror, vi står os bedst ved at sende ét samlet høringssvar. Det sender et stærkt politisk signal, at vi står sammen – både folkebiblioteker, skolebiblioteker og vores organisationer.
Samarbejdet gav pote, og høringssvaret blev indsendt rettidigt den 11. juni. Det bygger videre på det fælles arbejde om børn og læsning, som bl.a. blev tydeliggjort i vores fælles one-pager om børns læsning som både Bibliotekernes Dialogforum og vores endnu bredere læsekoalition stod bag.