Vi står midt i en læsekrise. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS fra 2021, hvor det fremgår, at flere danske børn bliver dårligere læsere, og antallet af svage læsere er stigende. Derudover er danske elever i år gået markant tilbage i dansk ved afgangseksamen.
Det er en alvorlig udvikling, for læsning er fundamentet for al læring og for børns evne til at deltage aktivt i samfundet. Alligevel er det som om, at ingen rigtigt tager ansvar for at vende denne triste udvikling.
Det er nødvendigt, at vi fra politisk hold afsætter både midler og tid til at fremme læsning – ikke kun i klasselokalet – men også som en del af en bredere samfundsmæssig indsats. Det haster nemlig med at få skabt en bedre læsekultur.
Bibliotekerne kan her gøre en stor forskel. De kan tilbyde skolerne meget mere end blot adgang til bøger. Mange folkebiblioteker har allerede gode erfaring med samarbejdsprojekter, hvor de hjælper lærere med at skabe spændende læseoplevelser for eleverne. Det skal vi have meget mere af.
Læs hele indlægget af Filiz Sarah Thunø, Folkeskolelærer, formand for Danmarks Biblioteksforenings Læringsudvalg og byrådsmedlem for Socialdemokratiet i Roskilde og folketingskandidat, som er bragt i Folkeskolen den 20. november 2024.