Unges informationskompetencer i en tid med AI

Skrevet af

8. januar, 2025

”Jeg vil umiddelbart sige, at det er okay at bruge AI-værktøjer i skolen, så længe at det bliver brugt på en fornuftig måde, og at du ikke bare får ChatGPT til at skrive hele din aflevering eller hele din opgave, og så skal du selvfølgelig have lov at din lærer og din skole først.”

Sådan siger en elev i udskolingen om brugen af AI i skolesammenhæng i en ny undersøgelse fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker, Tænketanken Mandag Morgen og Algoritmer, Data og Demokrati – ADD projektet.

Men er det faktisk okay? Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis? Og kan de overhovedet se pointen heri?

Det og meget andet kan du blive klogere på, når undersøgelsen ”Unges informationskompetencer i en tid med AI” lanceres fredag den 17. januar.

Tilmeld dig lanceringen, hvor du bl.a. kan opleve Birgitte Vedersø, Jesper Vangkilde, Lisbeth Knudsen og Michel Steen-Hansen give deres bud på, hvilke kompetencer der bliver vigtige i fremtiden.

Læs mere og tilmeld dig her.

Kom med 6.B i escaperoom på Randers Bibliotek – og lær om kildekritik

Randers Bibliotek har et bredt katalog over vidt forskellige undervisningsforløb, der handler om alt fra teknologiforståelse og digital dannelse til læsning og litteratur

Brønderslev Bibliotek teamede up med forlag for at udvikle undervisning til folkeskolen

Kunstig intelligens kræver kreativ og kritisk tænkning: Brønderslev Bibliotek teamede up med forlag for at udvikle undervisning til folkeskolen

Biblioteket skal være for alle

"Er bibliotekerne blevet skåret mere og mere ned, så er der ikke meget personale til at håndtere problemerne."

De unge sakker bagud i forståelsen af teknologi

Den teknologiske udvikling kan forstærke uligheden i uddannelsessystemet så det er vigtigt, at folkeskolen er rustet til at undervise eleverne om teknologiforståelse

Aftale om kulturpas er en realitet

Regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet er enige om en model for kulturpasset.

Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur

Barndommens kulturoplevelser har betydning for voksenlivets kulturvaner

Ny undersøgelse viser bl.a., at man med mange kulturelle oplevelser i barndommen er mere tilbøjelig til at være aktiv kulturforbruger som voksen.

Biblioteksgebyrer – ja eller nej?

En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser, at over halvdelen af landets biblioteker nu har eller overvejer at afskaffe gebyrerne for sent afleverede materialer.