DB møder omverdenen på mange forskellige måder. Ikke mindst i form af udtalelser og kommentarer i pressen og på de sociale medier, men i høj grad også ved egne og andres møder, seminarer og konferencer. De fem seneste år desuden gennem Folkemødet på Bornholm, Kulturmø- de Mors og Bogforum. DB er aktiv i disse sammenhænge for at skabe og påvirke debatten om bibliotekernes udvikling, promovere egne dagsordener og kommentere på andres, hvor det er relevant.
DB anvender også undersøgelser som et indsatsområde i bestræbelsen på at sætte dagsorden. I 2018 bl.a. med en undersøgelse af, hvad der får os i gang med at læse, gennemført af Moos-Bjerre blandt 1.500 repræsentativt udvalgte borgere i alderen 15 år og derover. Det gør familien, venner og biblioteket. e-bogsformatet er ikke længere ukendt – 41% har læst en e-bog. Det fremgår også, at 58% er aktive biblioteksbrugere.
En årlig national, fælles kampagne blev for anden gang gennemført af DB sammen med landets biblioteker: Kampagne 2018 i uge 37 skabte særlig opmærksomhed om al det, biblioteker kan med ORD. DB og landets biblioteker stod også bag en afstemning om at finde danskernes favoritord. Efter megen medieomtale, opbakning og en professionel juryvurdering landede valget på PYT som 2018- ordet, jvf. TEMA 2.