Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Udover æren modtog Lisbet Vestergaard også en plakat skabt af illustrator og medlem af IBBY Danmarks bestyrelsen, Tea Bendix.

Skrevet af

3. november, 2024

Hvert år tildeler Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark, Klods Hans-prisen til en person, institution eller gruppe, der med entusiasme og nytænkning har gjort en særlig indsats for børne- og ungdomslitteraturen. Prisen gik i år til Lisbet Vestergaard, der er projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, oplægsholder og konsulent.

Prisen blev uddelt på BogForum i BellaCenter lørdag den 2. november.

I talen til prismodtageren sagde bibliotekar Johanne Elvers Madsen fra IBBY Danmarks bestyrelse: “Lisbet har i mange år gjort en kæmpe indsats for børnelitteraturen og børns læseglæde – og i særdeleshed har hun arbejdet hårdt for at forbedre rammerne for alle os, der arbejder med børnelitteratur. Og for at tale den op – også på politisk niveau.” I talen fremhævede hun også tre af de projekter, som Lisbet Vestergaard har været primus motor: Projektet “Bogstart”, bloggen bogsnak.dk og ikke mindst Den nationale indsats for børn og unges læseglæde, som Lisbet Vestergaard er projektleder for: “Det er tydeligt at mærke, hvordan Lisbet dedikerer sin tid til at bane vejen for at de mere direkte formidlere af børnelitteratur, får de bedst mulige arbejdsbetingelser til at styrke børns læseglæde.”

Læs mere om Klods-Hans-Prisen på IBBYs hjemmeside.

I Lisbet Vestergaards takketale fremhævede hun det at skabe forbindelser på tværs af fagligheder og sektorer som en vej til at få arbejdet med læseglæden på dagsorden og skabe politiske bevågenhed: ”Det giver mig en stor arbejdsglæde at samle lærere, pædagoger, bibliotekarer, ledere, politikere, forfattere, børn og unge om noget vigtigt, vi er fælles om, nemlig læsning og litteratur. Vi har brug for hinanden, og vi har meget at give hinanden.”

Lisbet Vestergaard har skrevet mere om oplevelsen på LinkedIn.

Foto: Hjørring Bibliotekerne

Læseklubber for børn – en vej ud af læsekrisen?

På Løkken Skole har de gjort sig opsigtsvækkende erfaringer med 'Klub Læseglad' – et koncept, der er på vej ud i hele Hjørring Kommune

Børn og læsehad

I dag begynder en artikelserie i Politiken om børns dalende læselyst, eller 'Læsehad', som Politiken vælger at kalde det.

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Læs med orm – også på biblioteket

Højtlæsning er en god måde til udvikling af små børns sprog og følelsesliv.

Kom med 6.B i escaperoom på Randers Bibliotek – og lær om kildekritik

Randers Bibliotek har et bredt katalog over vidt forskellige undervisningsforløb, der handler om alt fra teknologiforståelse og digital dannelse til læsning og litteratur

De unge sakker bagud i forståelsen af teknologi

Den teknologiske udvikling kan forstærke uligheden i uddannelsessystemet så det er vigtigt, at folkeskolen er rustet til at undervise eleverne om teknologiforståelse

Stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne ønskes

Læsekulturen skal være en integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen.

Aftale om kulturpas er en realitet

Regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet er enige om en model for kulturpasset.