En arbejdsgruppe har i 2019 set på Danskernes Digitale Bibliotek (DDB) og på, hvordan det samarbejdende danske biblioteksvæsen og dets digitale infrastruktur organiseres fremover. DDB blev etableret af KL og Kulturministeriet i fællesskab ud fra et ønske om at skabe en organisation, der udover opdragsgiveropgaven skulle drive digitaliseringsarbejdet i bibliotekssektoren fremad i samarbejde med folkebibliotekerne. I skrivende stund ser det ud til, at man får en ny organisation med en foreningsdannelse blandt kommunerne og med en økonomisk model, der forudsætter, at staten som aftalt ved lovændringen fortsat støtter arbejdet.
Som bibliotekernes kommunalpolitiske interesseorganisation var det med en vis skuffelse, at Danmarks Biblioteksforening ikke direkte blev inddraget i arbejdsgruppen, men man har i stedet haft en god dialog med flere af parterne i gruppen undervejs. Samtidig tyder det også på, at DB og andre inddrages i governance-strukturen i rådgivende udvalg for det nye DDB. En demokratisk repræsentativ styring – med både faglig og kulturpolitisk side – vil bidrage til at sikre det sammenhængende biblioteksvæsen den nødvendige brede forankring. Det gælder også ift. en kommende justeret puljestruktur, hvor KL og DB traditionelt har været høringspartnere.