Foreningens krav og ønsker til bibliotekernes service til borgerne og videreudvikling af dem stimuleres også på anden vis. Dels gennem særlige indsatsområder, p.t. Partnerskaber,
Læring og Det altid åbne bibliotek. Dels gennem foreningens repræsentation i centrale råd og komitéer samt via deltagelse i konkrete projekter, enten initieret af DB eller som partner – se www.db.dk/strategi-og-planer.
Fra 2012 vil vi særligt fremhæve samarbejdet med Dansk Folkeoplysnings Samråd om Læringslørdag og i det hele taget indsatsen for at få styrket relationerne mellem folkebibliotekerne og folkeoplysningsforbundene lokalt, som en del af samme sag.
Biblioteksforeningen har også løbende mere projektorienterede samarbejder om f.eks. Årets Klassiker med Klassikerkomitéen, Kierkegaardåret med Højskoleforeningen, med Spil Dansk Dagen, kampagnen om at undgå stigmatisering af psykiske sygdomme med En af Os, med forlag og biblioteker om SMS julekalender, med Ældresagen om IT læring, med Berlingske og flere sponsorer om Læsernes Bogpris. DB forbereder flere kampagner sammen med forfatterforeningerne, arkitektforeningen og folkeoplysningsområdet.
Denne type samarbejder er i stadig vækst og opstår ad hoc med god effekt og med understregning af bibliotekernes rolle som kulturaktør og centralt møde- og læringssted lokalt. DB opfordrer andre til at tænke i samme muligheder og til at skabe sådanne samarbejder, gerne med DB som koordinator.