Indlæg om Læsning
Den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 viser at op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser usikkert, og gruppen af svage læsere er vokset. Undersøgelsen viser også, at kun hver syvende danske elev udtrykker, at de ’rigtigt godt lide at læse’. Ved målingen i 2016 kunne hver femte elev rigtigt godt lide at læse.
De danske biblioteker, DB og en lang række samarbejdspartnere har løbende fokus på, og igangsat en række samarbejder, som har til formål at styrke læselysten, både hos børn og voksne.
Strategisk Folkebiblioteksmøde 2025: Læsekultur
Temaet for årets Strategiske Folkebiblioteksmøde er læsekultur. Hvad er læsningens potentiale i skærmens tidsalder?
Mål læseglæden!
kl. 14:00 - 15:00
På dette webinar kan du høre om et nyt redskab til måling af elevers læseglæde, valideret til elever i 4. klasse.
Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere
Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.
Bøger og læsning i AI-æraen
EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.
Fupz overhaler Reuter
Børne- og ungdomsforfatter Kim Fupz Aakeson er i år topscorer ved uddelingen af bibliotekspengene, og skubber dermed Bjarne Reuter af tronen.
Udløser boggaver flere lån i børnefamilier?
På trods af at biblioteker er gratis, er der stadig stærke sociale forskelle i, hvilke forældre der bruger bibliotekerne mest.
National indsats for børn og unges læseglæde lancerer gratis arbejdsbog
Arbejdsbogen giver inspiration og gode råd til, hvordan den enkelte kommune kan arbejde med børneinddragelse og skabe et fælles sprog om læseglæde.
Læseglæde er en investering i børns trivsel
Samarbejdet mellem skoler, biblioteker og forældre er afgørende for at skabe en læsekultur, hvor børn møder bøger både i skolen, derhjemme og i fritiden.
Bibliotek vil nedbryde læsehindringer
Der kan være en del borgere, som af forskellige årsager har en mental barriere overfor det at læse, og den vil man forsøge at nedbryde.