Den seneste uges helt store debat har handlet om eReolen, idet administrerende direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, i Politikens eget kulturmedie Kulturmonitor, gentagende gange i den forløbne uge er blevet citeret for, at »den fuldfede e-bogstjeneste eReolen« lægger et tungt pres på markedet.
Han påstår, at eReolen betaler en væsentligt lavere gennemsnitlig pris for bøgerne til forlagene, end streamingtjenesterne gør, “Så ikke alene giver eReolen bøgerne væk. De køber dem ind til discountpris” er Ørskovs påstand.
At afregningspriserne hos eReolen skulle være blandt de laveste på markedet, er dog ganske enkelt forkert. Det påpeger Danmarks Biblioteksforening: »Vi står vagt om den klassiske afregning; pr. lån. Ikke streaming, revenue share eller lignende, men pr. lån (svarende til et styksalg).«
I foreningen Det Digitale Folkebibliotek (DDF), hvor eReolen hører under, er man heller ikke enig i Stig Ørskovs påstande.
»Hvis Politikens Forlag oplever, at deres afregning hos eReolen ikke helt er den samme som hos de kommercielle tjenester, skyldes det netop, at eReolen ikke har nogen interesse i at konkurrere på for eksempel de nyeste og hotteste krimier,« siger formand for DDF Jens-Ole Winther.
»Hvis Ørskovs påstande var rigtige, så må man undre sig over, hvordan eksempelvis Mofibo har vokset sig stor og stærk over 10 år, mens eReolen har været her alle årene. Sandheden er, at eReolen har skabt et helt nyt marked for forlagene på de ikke kommercielt interessante titler, ligesom eReolen har været med til at bygge læsning op som et alternativ til alt mulig anden digital underholdning. eReolen gør hele kagen for digital læsning større og betaler ganske rimeligt for det« siger DDFs formand Jens-Ole Winther til Kulturmonitor.
Fra andre sider i debatten lyder det bl.a. fra forlagsgiganten Lindhardt og Ringhof, at Ørskov burde kigge indad.
Til Bogmarkedet udtaler medstifter af forlaget Superlux og medejer af Hoi Publishing, Rikki Tholstrup Jørgensen: “Det er svært at sige, at eReolen skaber dårligere forlagsøkonomi for et lille forlag. Ofte er afregningen, særligt på korte titler, langt højere på eReolen end på streamingtjenesterne, fordi de små forlag ikke har forhandlingsmagt til at kræve andet en standardafregning hos streamingtjenesterne, hvor korte titler bliver afregnet per time. Det giver f.eks. ved børnebøger en helt urimelig afregning hos streamingtjenesterne, mens eReolen faktisk har en rimelig afregning.
Læs mere i Kulturmonitor.