Tre centrale pointer fra “Verdens Bedste Løsninger LIVE”

Skrevet af

27. september, 2022

Hvem er de unge? Hvordan får vi fat i dem? Og hvad siger de selv? Med henblik på at sætte de unge på verdensmålsdagsordenen var det nogle af de spørgsmål, der blev taget under kærlig behandling gennem forskellige oplæg, da vidensfestivalen Verdens Bedste Løsninger LIVE i sidste uge løb af stablen i Ballerup. Nedenfor har vi samlet tre centrale og tankevækkende pointer fra arrangementet.

Thore Davies, nonprofitforlaget Ordskælv, der har udgivet bogen ”Kortlægning af Danmarks Ungdom”, hvor unge tegner og fortæller:

”For mig var det aldrig tanken, at jeg skulle ud og generalisere og finde et endegyldigt svar på, hvordan det er at være ung, for det er enormt forskelligt. Jeg har snarere set mig selv som en facilitator, der skulle give de unge mikrofonen og hjælpe dem med at opbygge en platform. Hvis jeg alligevel skal sige noget generelt om, hvad det vil sige at være ung i Danmark, så er det, at det er enormt kontekstspecifikt. Landskaberne og omgivelserne er medskabere af de unges liv. Hvis der er søer, betyder de meget. Og hvis lokale fællesskaber som for eksempel bibliotekerne spiller en aktiv rolle i de unges liv, betyder det meget.”

Pelle Koppel, Teater V, instruktør på ”Til Ungdommen,” der blev kåret til årets børne-/ungdomsforestilling 2022 ved Reumert-uddelingen:

”Jeg tror, man får fat i de unge på samme måde, som man får fat i andre mennesker. I mine øjne skal vi passe på med at snakke alder, men i stedet fokusere på, hvad vi interesserer os for, hvis vi gerne vil mødes på tværs. Selv om vi er forskellige, er vi mennesker alle sammen, og det er vigtigt, at vi husker det.”

Jimmi Mørup Nielsen, programleder for UngScience-projektet hos Ungdomsskoleforeningen:

”Ungdomsskolerne er de unges skole. De unge mennesker kommer, fordi de har lyst, og ikke fordi de skal. Hvis vi ikke kan lave en skole, de synes er vigtig, interessant og vedkommende, stemmer de med fødderne ved at drage ud ad døren, og så er det ikke sikkert, vi ser dem igen. Derfor er det afgørende, at vi lykkes med noget, som de unge er optagede af, og som de synes er centralt og vigtigt.”

Ny stor indsats skal styrke børns digitale dannelse i skole, fritid og hjem

En ny platform er gået i luften med den hidtil bredeste indsats for at styrke digital dannelse og trivsel hos børn og unge i Danmark

Vi har taget glæden ud af læsningen

"Det er en samfundsdebat, vi er nødt til at tage" siger Kulturminister Jakob Engel-Schmidt

Foto: Hjørring Bibliotekerne

Læseklubber for børn – en vej ud af læsekrisen?

På Løkken Skole har de gjort sig opsigtsvækkende erfaringer med 'Klub Læseglad' – et koncept, der er på vej ud i hele Hjørring Kommune

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Kom med 6.B i escaperoom på Randers Bibliotek – og lær om kildekritik

Randers Bibliotek har et bredt katalog over vidt forskellige undervisningsforløb, der handler om alt fra teknologiforståelse og digital dannelse til læsning og litteratur

De unge sakker bagud i forståelsen af teknologi

Den teknologiske udvikling kan forstærke uligheden i uddannelsessystemet så det er vigtigt, at folkeskolen er rustet til at undervise eleverne om teknologiforståelse

Aftale om kulturpas er en realitet

Regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet er enige om en model for kulturpasset.

Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur