Indlæg om Læsning

Den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 viser at op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser usikkert, og gruppen af svage læsere er vokset. Undersøgelsen viser også, at kun hver syvende danske elev udtrykker, at de ’rigtigt godt lide at læse’. Ved målingen i 2016 kunne hver femte elev rigtigt godt lide at læse.

De danske biblioteker, DB og en lang række samarbejdspartnere har løbende fokus på, og igangsat en række samarbejder, som har til formål at styrke læselysten, både hos børn og voksne.

Stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne ønskes

Læsekulturen skal være en integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen.

Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur

Dansker og nordmand får bogpriser

Nordisk Råds Litteraturpris er blevet uddelt siden 1962 og gives til et skønlitterært værk som er skrevet på et af de nordiske sprog

Ordløse billedbøger bygger bro til forældrene

Hvordan får man skabt en god læsekultur i hjemmet, hvis sproget risikerer at spænde ben for en fælles oplevelse med bøger?

Forældre kan være afgørende rollemodeller

Om den omfattende nationale indsats for børn og unges læseglæde - et styrket samarbejde mellem PLC'erne og folkebibliotekerne

Read Hour 2024 – læs med på søndag

På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?

Flere penge til biblioteksbøger og styrket indsats for børn og unges læsning

Centralbibliotekerne bliver læsecentre for at øge læseglæden hos særligt børn og unge.

Læsekultur: Fra toddler til teen

Seminar hos Nationalt Videncenter for Læsning

Webinar: Digital læsning og læsedidaktik

På webinaret præsentes undersøgelser fra klasserum, hvor der arbejdes med digital læsning og læsedidaktik i flere fag.