Indlæg om Læsning
Den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 viser at op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser usikkert, og gruppen af svage læsere er vokset. Undersøgelsen viser også, at kun hver syvende danske elev udtrykker, at de ’rigtigt godt lide at læse’. Ved målingen i 2016 kunne hver femte elev rigtigt godt lide at læse.
De danske biblioteker, DB og en lang række samarbejdspartnere har løbende fokus på, og igangsat en række samarbejder, som har til formål at styrke læselysten, både hos børn og voksne.
Stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne ønskes
Læsekulturen skal være en integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen.
Læsning - Litteratur - Priser - Unge
Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024
Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur
Dansker og nordmand får bogpriser
Nordisk Råds Litteraturpris er blevet uddelt siden 1962 og gives til et skønlitterært værk som er skrevet på et af de nordiske sprog
Ordløse billedbøger bygger bro til forældrene
Hvordan får man skabt en god læsekultur i hjemmet, hvis sproget risikerer at spænde ben for en fælles oplevelse med bøger?
Forældre kan være afgørende rollemodeller
Om den omfattende nationale indsats for børn og unges læseglæde - et styrket samarbejde mellem PLC'erne og folkebibliotekerne
Read Hour 2024 – læs med på søndag
På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?
Flere penge til biblioteksbøger og styrket indsats for børn og unges læsning
Centralbibliotekerne bliver læsecentre for at øge læseglæden hos særligt børn og unge.
Læsekultur: Fra toddler til teen
kl. 10:00 - 15:30
Seminar hos Nationalt Videncenter for Læsning
Webinar: Digital læsning og læsedidaktik
kl. 13:00 - 16:00
På webinaret præsentes undersøgelser fra klasserum, hvor der arbejdes med digital læsning og læsedidaktik i flere fag.