Tidlig bogstart gør en forskel

Skrevet af

18. oktober, 2011
Biblioteksprojektet Bogstart har siden 2009 tilbudt små børn bogpakker og bogsnak i hjemmet med forældrene, som en service fra biblioteket i udsatte boligområder med det formål at understøtte sprogtilegnelse. Center for Børnesprog på Syddansk Universitet har netop udgivet en rapport, der viser, at Bogstart ændrer familiers læsevaner. Centret har interviewet 41 familier i boligområder i Odense og Sønderborg kommuner. Heraf har 80 % af familierne ikke-vestlig baggrund. Interviewene har handlet om familiernes oplevelse med Bogstart og stillet spørgsmål om forældrenes viden om og holdning til børns sprogtilegnelse. Andre spørgsmål har afdækket, hvilke sprogligt relevante aktiviteter familierne har til daglig.
 
Center for Børnesprog fastslår i rapporten, at Bogstart har et stort potentiale i en fortsat indsats for små børns sprog og finder, at projektet bør yderligere undersøges. De tre argumenter for det store potentiale i Bogstart er:
  • Bogstart bygger på idéen om at styrke børns sprog ved at give bøger og gode råd om læsning til forældre. Læsning, og især dialogisk læsning med inddragelse af barnet, er blandt de metoder, der er mest evidens for som havende en positiv indflydelse på børns sprog
  • Forældrene modtager Bogstart og bibliotekernes bogstarts formidlere positivt
  • Hele 58 % af forældrene oplever selv, at Bogstart har ændret deres læsevaner. 
Det har i bibliotekssektoren undervejs i projektet flere gange været drøftet om ikke Bogstart skulle udvikles som et bredere tilbud, at også andre børnefamilier kunne have glæde af sådan et tilbud. Den nye rapport tyder på, at en sådan mulighed ville være en relevant idé. Spørgsmålet er så bare, hvorfra midlerne til et udvidet projekt skal komme. Læs mere om hvad Bogstart er i praksis i Sønderborg og Brøndby kommuner i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2009.

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...