Biblioteksfjendske kineserier

Skrevet af

2. december, 2014

Kina. “Liren” betyder på kinesisk at hjælpe nogen med at finde vej. Men det er også navnet på et NGO-initiativ, som i Kinas landdistrikter har ført til oprettelse af en række biblioteker – indtil fornylig 22 – med børn og unge som målgruppe. At give dem fri adgang til bøger og udvikle deres evne til selvstændig tænkning er, hvad disse biblioteker sigter på.

Liren-kæden blev i 2007 startet af Li Yingqiang, på det tidspunkt økonomistuderende på universitetet i Beijing, som i den skole i Hubeiprovinsen, han havde gået i som barn, efter aftale med skolens ledelse oprettede det første Liren-bibliotek. Og meget hurtigt kom der flere til. Nogle af dem i partnerskab med skoler, andre i privat regi og med frivillig arbejdskraft.

I længere tid har adskillige af Liren-bibliotekerne imidlertid væ-ret udsat for en så voldsom pression fra de lokale myndigheders side i form af chikanerier, uanmeldte inspektioner, trusler mod medarbejdere og frivillige og nidkær overvågning, at organisationen bag Liren i september i år besluttede at lukke bibliotekerne. Medvirkende har også været, at flere af de involverede skoler efter pres fra myndighederne har opsagt aftalerne med Liren. Den meddelelse om lukningen af bibliotekerne, som Liren-organisationen offentliggjorde på websitet Sina Weibo, blev i øvrigt lynhurtigt fjernet. Og det var ikke af Liren selv.

Hvad der ligger bag myndighedernes  barduse optræden, har de ikke givet noget, der bare ligner en forklaring på. Der har ikke på bibliotekerne foregået illegale aktiviteter, og der er ikke fundet bøger eller blade, der kan betragtes som subversive. “Vi har jo hele tiden været meget forsigtige”, forsikrer Li Yingqiang i et telefoninterview  med New York Times 22. september. Liren-bibliotekerne har modtaget små donationer fra kinesere bosiddende  udenfor Kina eller kinesiske NGO-organisationer i udlandet. Men det er noget, Liren aldrig selv har anmodet om. Alligevel kan det være en af forklaringerne, tror han.

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...