Hvordan bryder litteraturen grænser – DB Kulturkonference 2016

Skrevet af

11. april, 2016

På trods af det sene tidspunkt på en lang konferencedag fik mine erfaringer med Søren Fanø, denne snurrige og vidende mand, mig på forhånd til at rykke nysgerrigt frem i stolen.

Det er ikke hver dag, der er tid til og mulighed for at høre et inspirationsindlæg om “Hvordan bruges litteraturen til at bryde grænser?” Fanø kender jeg fra Ikast-Brande Biblioteks samarbejde med forfatteren Peter Høeg på Nørre-Snede Skole i 2015.

Søren Fanøs indlæg foldede sig ud som et essay. I et højt tempo tog han konferencedeltagerne med ud på et fascinerende flyvende tæppe vævet af mange års læseforskning, oplæsning og udvalgte citater om litteratur og læsning. Han lagde ud med en pointe om, at læsning ‘kræver og giver’ en viden om verden, tekster og sprog. Noget af det, som litteratur kan, er, som Astrid Lindgren har sagt, at oprøre og ‘ruske op i en sjæl som ellers sover’. Vi skal kunne græde og blive bange – børn og voksne.

Peter Høeg taler om, at bogen imødekommer et ønske om et møde mellem mennesker: ‘Litteraturen er et instrument til at etablere kontakt mellem dig og mig’. Søren Fanø er her inde på litteraturens potentiale i forhold til de eksistentielle spørgsmål i livet og stiller spørgsmålet: Hvorfor vi overhovedet skal læse? For filosoffen Martha Nussbaum er svaret, at litteraturen kan (ud-)danne os som demokratiske med- og verdensborgere. Litteraturen er med til at udvikle kritisk tænkning, give os viden om andre kulturer og tider og – det vigtigste – udvikle den narrative fantasi: ‘it can transport us, while remaning ourselves, into the life of another’.

Det overraskede mig ikke, at Søren som afslutning på ‘citat-rejsen’ inddrog litteraturprofessor Marianne Stridsens ord om, at “Litteraturen er en stillekupé i vores højhastighedssamfund, hvor du kan synke ind i en verden og møde noget levet liv, som du kan bruge til at vende tankerne indad. Bogen har et kæmpe dannelsespotentiale som mødested for os mennesker..”.

For mig var det en stor inspiration at høre om litteraturen i tilknytning til det at være menneske. Litteratur er for mig at se ikke – kun – sprog og tekst i en ‘konstrueret’ verden. Litteratur handler også om livet, og om det at være menneske. Her er det biblioteket skal gøre sig gældende og blive tydeligere i landskabet. Mødet med og samtalen med andre om litteratur kan med fordel ske på biblioteket – eller udenfor biblioteket, initieret af biblioteket (hvis ansatte ved noget om emnet): I børnehaven, på skolen, det sociale boligbyggeri eller forsamlingshuse.  

“I litteraturen findes en indsigt om individet og kollektivet, som man ikke finder noget andet sted,” Jan Kjærstad.

Søren Fanø blå bog:
Fanø, der  har trådt sine barnesko i Flensborg og er student fra Duborg Skolen, har en lang akademisk karriere bag sig. Hans forskning har fokus på børnelitteratur, børns læsning og mødet med litteratur. Fanø er cand. pæd, DPU 2001 og har en Master i børnelitteratur fra 2011.I dag er han lektor ved VIA UC i Aarhus og sidder bl.a. i Kulturministeriets Børnelitteraturpriskomité.

Hent oplæg og se video på
https://www.db.dk/kulturkonference2016

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...