RAGNAROCK: Formidling og kuratering fremfor genstande og samlinger

Skrevet af

13. juni, 2016

Lena Bruun, udviklingschef for ROMU’s afdeling for udvikling og kommercielle aktiviteter fortæller:

RAGNAROCKs formidling har form af et kalejdoskop med 11 tematiske nedslag om dansk pop, rock- og ungdomskultur. Publikum går på opdagelse i temaerne, som er bygget op omkring fire formidlingslag. Vi adskiller os fra andre i vores formidling ved at tage udgangspunkt i fortællinger og budskaber – og ikke i perioder, personer eller genstande – som vi dernæst har bygget de fire formidlingslag op omkring.
Vi har brugt designtilgange, brandingtilgange og installationskunst, som inspiration for vores hovedgreb i formidlingen. Formidlingen er bygget op af fire elementer: emotionelle øjenåbnere, tidskarruseller, spejlbilleder og aktørfortællinger.

Forstærkeren
I alle rum har vi et ikon, en øjenåbner. En forstærket genstand eller grafik som symboliserer temaets fortælling. F.eks. symboliserer en kæmpe discokugle dansetemaet, mens et 3,5 meter stort sort læderhjerte symboliserer idoldyrkelsens passion – for ingen fans og passion, ingen rock og rockstjerner. En kæmpe stor pladespiller symboliserer musikformaternes historie. Det forstærkede symbol har to formål. Dels at publikums første møde med temaet er æstetisk og emotionelt. Dels at publikum har en visuel krog at huske temaets fortællinger ud fra, for vi husker bedre i billeder og symboler end ord.

Film
Udstillingens film er små tidskarruseller, som sætter ungdomskultur og musik i perspektiv på tværs af tid. Vi bruger filmene til at vise “den første mand på månen”, dvs. den første punker, de første ravere i Danmark eller den første der synger om homoseksualitet osv. Men samtidig tager filmene gæsten med på en karruseltur forud for den første mand på månen og ser hvordan påvirkningen er i det samfund vi lever i nu. Der viser f.eks. også hvordan elementerne i punken blev udtrykt tidligere, og hvordan punken har påvirket forskellige dimensioner i dag.  

Genstande
I udstillingen er genstande spejlbilleder og fysiske vidnesbyrd på en samfundshistorie. Alle genstande er udvalgt som anledning til at fortælle en bredere og større samfundshistorie, ingen genstande er med for deres egen skyld.

Lydfortællinger
Personlige og nærværende beretninger er en fjerde del. Aktører og vidner til ungdomskultur gennem de sidste 60 år fortalt gennem rocken og poppens aktører. Det er udstillingens fordybelseslag. Et museum der tager udgangspunkt i ungdommens musik skal selvfølgelig være auditiv! Speak står bl.a. Anne Linnet, Sten Jørgensen og Scot Surdez for.

Foruden basisformidlingen har vi to andre spor: Kunstsporet – 12 kunstværker i udstillingen, der giver et andet blik på og en kommentar til vores temaer. Til hvert kunstværk hører et lydspor, hvor man kan høre om musikere, der prøver kræfter med billedkunsten eller billedkunstnere, der bruger musik som inspirationskilde. Det engelske spor – er en kort auditiv tur gennem de forskellige temaer i udstillingen for ikke-dansk talende og giver en indgang til temaerne og en kontekstforståelse som hjælp til at forstå 60 års dansk ungdomskultur.

 

Se mere på http://museumragnarock.dk. Ragnarock er en del af ROMU.

 

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...