Bibliotekerne hjælper med e-boks og NemID

Skrevet af

2. juni, 2016

Der er igen debat om de digitale offentlige selvbetjeningsløsninger og alle dem, som ikke finder dem så nemme eller naturlige at bruge. Digitaliseringen af det offentlige suser afsted, og det skal jo helst opleves som en forbedret service for alle.

Flere offentlige myndigheder oplever dog også, at en del borgerne ikke læser beskeder sendt til deres e-boks, hvorfor man nogle steder nu er begyndt at supplere med at sende fysiske breve for at være sikre på, at beskederne når frem til borgerne. Men det behøver de måske ikke, hvis nu de griber det rigtigt an.

”Det er nok ikke helt uventet, at en del af befolkningen endnu halser lidt efter det offentlige digitale tog. Både fordi de offentlige løsninger ikke altid er gode nok, eller fordi nogle mennesker simpelthen mangler kompetencerne. I bibliotekerne har vi derfor længe gjort rigtig meget for at hjælpe alle dem som enten føler sig usikre eller af anden grund endnu ikke har fået taget de digitale løsninger til sig.

Biblioteker i hele landet laver rigtig mange kurser i NemID og E-boks for dem, der ønsker det, ligesom der nu også gøres en opsøgende indsats overfor især de unge ude på uddannelsesinstitutionerne, da undersøgelser viser, at det især er de unge som ikke for alvor har taget det offentliges digitaliseringsapparat til sig” siger formanden for Danmarks Biblioteksforening Steen B. Andersen.

Tidligere undersøgelser har vist at mellem en halv og en hel million borgere årligt har opsøgt biblioteket for at få hjælp til brugen af de digitale selvbetjeningsløsninger. Alle borgere i Danmark får oprettet en Digital Postkasse, når de fylder 15 år – men mange har aldrig åbnet den. Og det er som oftest unge, der ikke har set i deres.

Bibliotekerne i en del kommuner tilbyder derfor nu også undervisningsforløb for unge på uddannelse. Det sker allerede i Furesø, Ringsted, Aarhus, Dragør, Fredericia, Frederikssund og andre steder.

”Det er vigtigt at få alle borgere med på digitaliseringstoget, og derfor er det også så vigtigt, at bibliotekerne fortsat arbejder på at tilbyde relevant information og undervisning om brugen af de digitale selvbetjeningsløsninger.” slutter Biblioteksforeningens formand.

 

For yderligere kommentarer, kontakt Danmarks Biblioteksforening
Formand Steen B. Andersen, tlf. 3057 9985, steen.a@aarhus.dk
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230, msh@db.dk

Formidling af digitale tjenester

Formidling er nøglen til biblioteksservice af kvalitet. I forlængelse af rapporten Digitale Biblioteksstrategier fraTænketanken Fremtidens Biblioteker har DB arbejdet for en ...

e-bøgerne og copyright

E-bøgernes gennembrud er lanceret i flere omgange. For eReolen.dk, bibliotekernes fælles ebogs-service, blev 2018 dog reelt et forløsende år til stor tilfredshed i DB, hvor vi ...

Folkebiblioteket, ORDet og demokratiet

Biblioteket gi’r dig ORDetIgen i det forløbne år stod DB bag en fælles kampagne sammen med Danmarks biblioteker. Uge 37 var Danmarks Biblioteksuge 2018, og en meget stor ...

Folkebiblioteket, uddannelserne og samfundet

Adgang til gode biblioteker er et must for uddannelsessøgende, og også DB er opmærksom på nedlæggelser og besparelser i uddannelsesbibliotekerne. Nogle steder fjerner man dem ...

Folkebiblioteket, folkeoplysningen og demokratiet

Dansk Folkeoplysnings Samråd og DB udformede sidste år et samarbejdspapir, der beskriver, hvordan de folkeoplysende organisationer og landets folkebiblioteker i fællesskab og i ...

DB opfordring

Brug bibliotekerne strategisk Danmarks Biblioteksforening opfordrer kommunerne til At støtte etablering af fælles udviklingsplaner for folkeoplysning og folkebiblioteker At ...

DB opfordring

Skab en klar, fremadrettet ramme om folkebiblioteket og dets opgaver Danmarks Biblioteksforening opfordrer ministeren og regeringen til At deltage aktivt i at skabe en National ...

Det samarbejdende biblioteksvæsen under pres

Det samarbejdende biblioteksvæsen er den krumtap, som sikrer et effektivt og smidigt dansk bibliotekssystem med en række elementer af fælles karakter: Overordnet infrastruktur, ...