Biblioteket sætter scenen og unge har hovedrollerne – demokratiudvikling i Odense Kommune

Skrevet af

13. oktober, 2015

På projektets debatmøde den 14. september 2015 debatterede unge politikere Hundeloven og Våbenloven med elever fra Elsesminde Odense Produktions-Højskole. Før og efter start af debatten blev det unge publikum bedt om at tage stilling til de omtalte love med et Ja eller Nej.

Efter de unge politikeres oplæg kom der gang i argumenterne fra flere af de unge deltagere. De kunne knytte emnerne til deres egne personlige oplevelser, og samtidig forholdt de sig kritiske til de politiske dele af spørgsmålene. Følgende meningstilkendegivelser kom frem i lyset:

“Hvem har så ansvaret – samfundet eller ejeren?”
“Lov om kørekort til hundeejer”
“Ansvaret er hos hundeejerne”
“Man kan godt ændre hundes adfærd”
“Hunde skal behandles som mennesker – med en vis værdighed”
“I tilfælde af slagsmål, hvor man ikke har en kniv, bruger man noget andet f.eks. flasker, der kan være endnu farligere!”
“Vi er jo ikke kriminelle, fordi vi bruger kniv i vores fritid eller på arbejdet”.

Efter diskussionerne var der klare og tydelige tegn på holdningsskifte hos flere af de unge. De unge blev nemlig bedt om at forholde sig til og stemme på samme spørgsmål, som ved starten af arrangementet.

Om projektet
Ta' nu stilling! – Meningsdannelse på bibliotekerne tager afsæt i de unges virkelighed, ønsker og udfordringer, bl.a. også i ønsket om større gennemskuelighed og forståelse af politik og demokrati. Det gøres ved debatteater og –arrangementer med unge-til-unge-tiltag, der på nyskabende vis giver de unge oplevelsen af, at de er en del af demokratiet, og at deres mening betyder noget. Projektet udvikles og afvikles i samarbejde med Elsesminde Odense Produktions-Højskole samt VUC FYN-Odense. Det er bibliotekerne, der iscenesætter og unge har hovedrollerne! Projektet er finansieret af Kulturstyrelsens

Udviklingspulje og afsluttes i marts 2016.

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...