Biblioteket sætter scenen og unge har hovedrollerne – demokratiudvikling i Odense Kommune

Skrevet af

13. oktober, 2015

På projektets debatmøde den 14. september 2015 debatterede unge politikere Hundeloven og Våbenloven med elever fra Elsesminde Odense Produktions-Højskole. Før og efter start af debatten blev det unge publikum bedt om at tage stilling til de omtalte love med et Ja eller Nej.

Efter de unge politikeres oplæg kom der gang i argumenterne fra flere af de unge deltagere. De kunne knytte emnerne til deres egne personlige oplevelser, og samtidig forholdt de sig kritiske til de politiske dele af spørgsmålene. Følgende meningstilkendegivelser kom frem i lyset:

“Hvem har så ansvaret – samfundet eller ejeren?”
“Lov om kørekort til hundeejer”
“Ansvaret er hos hundeejerne”
“Man kan godt ændre hundes adfærd”
“Hunde skal behandles som mennesker – med en vis værdighed”
“I tilfælde af slagsmål, hvor man ikke har en kniv, bruger man noget andet f.eks. flasker, der kan være endnu farligere!”
“Vi er jo ikke kriminelle, fordi vi bruger kniv i vores fritid eller på arbejdet”.

Efter diskussionerne var der klare og tydelige tegn på holdningsskifte hos flere af de unge. De unge blev nemlig bedt om at forholde sig til og stemme på samme spørgsmål, som ved starten af arrangementet.

Om projektet
Ta' nu stilling! – Meningsdannelse på bibliotekerne tager afsæt i de unges virkelighed, ønsker og udfordringer, bl.a. også i ønsket om større gennemskuelighed og forståelse af politik og demokrati. Det gøres ved debatteater og –arrangementer med unge-til-unge-tiltag, der på nyskabende vis giver de unge oplevelsen af, at de er en del af demokratiet, og at deres mening betyder noget. Projektet udvikles og afvikles i samarbejde med Elsesminde Odense Produktions-Højskole samt VUC FYN-Odense. Det er bibliotekerne, der iscenesætter og unge har hovedrollerne! Projektet er finansieret af Kulturstyrelsens

Udviklingspulje og afsluttes i marts 2016.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

2024: Hvad er opgaven

På den store klinge er det på mange måder fremtiden, der skal tages stilling til i 2024. Fra massive klimaproblemer til digitale udfordringer omkring kunstig intelligens og ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

Er der nogen, der vil være med?

Vi skal tilbage på sporet kære sektor, opfordrede Pernille Schaltz, biblioteks- og borgerservicechef i Herning, i et debatindlæg i december 2023 i Danmarks Biblioteker nr. 6. ...

Set fra MIN stol – Vejen til Vejle Bibliotek og Kulturhus

Biblioteker kan noget særligt for en by og dens borgere, alligevel har vejen til et tidssvarende bibliotek i Vejle været lang. Nu sættes turbo på planerne. Aktuelt er vi gået ...

Velfærd skaber vi sammen

Ny vision undervejs: Roskilde Kommune skal være alle tiders sted at bo og leve i. Borgerne er inviteret med i processen. Det bedste liv er dem, vi deler med andre. Det kræver ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Demokratisk debat og samtale under pres: Hvad er bibliotekets rolle?

Lokaldemokratiet er udfordret, hvordan skaber vi et fælles åbent rum for debat og samtale? Hvordan kan alle komme til orde? Demokratiet lever og har det godt på bibliotekerne. ...