Biblioteket sætter scenen og unge har hovedrollerne – demokratiudvikling i Odense Kommune

Skrevet af

13. oktober, 2015

På projektets debatmøde den 14. september 2015 debatterede unge politikere Hundeloven og Våbenloven med elever fra Elsesminde Odense Produktions-Højskole. Før og efter start af debatten blev det unge publikum bedt om at tage stilling til de omtalte love med et Ja eller Nej.

Efter de unge politikeres oplæg kom der gang i argumenterne fra flere af de unge deltagere. De kunne knytte emnerne til deres egne personlige oplevelser, og samtidig forholdt de sig kritiske til de politiske dele af spørgsmålene. Følgende meningstilkendegivelser kom frem i lyset:

“Hvem har så ansvaret – samfundet eller ejeren?”
“Lov om kørekort til hundeejer”
“Ansvaret er hos hundeejerne”
“Man kan godt ændre hundes adfærd”
“Hunde skal behandles som mennesker – med en vis værdighed”
“I tilfælde af slagsmål, hvor man ikke har en kniv, bruger man noget andet f.eks. flasker, der kan være endnu farligere!”
“Vi er jo ikke kriminelle, fordi vi bruger kniv i vores fritid eller på arbejdet”.

Efter diskussionerne var der klare og tydelige tegn på holdningsskifte hos flere af de unge. De unge blev nemlig bedt om at forholde sig til og stemme på samme spørgsmål, som ved starten af arrangementet.

Om projektet
Ta' nu stilling! – Meningsdannelse på bibliotekerne tager afsæt i de unges virkelighed, ønsker og udfordringer, bl.a. også i ønsket om større gennemskuelighed og forståelse af politik og demokrati. Det gøres ved debatteater og –arrangementer med unge-til-unge-tiltag, der på nyskabende vis giver de unge oplevelsen af, at de er en del af demokratiet, og at deres mening betyder noget. Projektet udvikles og afvikles i samarbejde med Elsesminde Odense Produktions-Højskole samt VUC FYN-Odense. Det er bibliotekerne, der iscenesætter og unge har hovedrollerne! Projektet er finansieret af Kulturstyrelsens

Udviklingspulje og afsluttes i marts 2016.

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget