Biblioteksfjendske kineserier

Skrevet af

2. december, 2014

Kina. “Liren” betyder på kinesisk at hjælpe nogen med at finde vej. Men det er også navnet på et NGO-initiativ, som i Kinas landdistrikter har ført til oprettelse af en række biblioteker – indtil fornylig 22 – med børn og unge som målgruppe. At give dem fri adgang til bøger og udvikle deres evne til selvstændig tænkning er, hvad disse biblioteker sigter på.

Liren-kæden blev i 2007 startet af Li Yingqiang, på det tidspunkt økonomistuderende på universitetet i Beijing, som i den skole i Hubeiprovinsen, han havde gået i som barn, efter aftale med skolens ledelse oprettede det første Liren-bibliotek. Og meget hurtigt kom der flere til. Nogle af dem i partnerskab med skoler, andre i privat regi og med frivillig arbejdskraft.

I længere tid har adskillige af Liren-bibliotekerne imidlertid væ-ret udsat for en så voldsom pression fra de lokale myndigheders side i form af chikanerier, uanmeldte inspektioner, trusler mod medarbejdere og frivillige og nidkær overvågning, at organisationen bag Liren i september i år besluttede at lukke bibliotekerne. Medvirkende har også været, at flere af de involverede skoler efter pres fra myndighederne har opsagt aftalerne med Liren. Den meddelelse om lukningen af bibliotekerne, som Liren-organisationen offentliggjorde på websitet Sina Weibo, blev i øvrigt lynhurtigt fjernet. Og det var ikke af Liren selv.

Hvad der ligger bag myndighedernes  barduse optræden, har de ikke givet noget, der bare ligner en forklaring på. Der har ikke på bibliotekerne foregået illegale aktiviteter, og der er ikke fundet bøger eller blade, der kan betragtes som subversive. “Vi har jo hele tiden været meget forsigtige”, forsikrer Li Yingqiang i et telefoninterview  med New York Times 22. september. Liren-bibliotekerne har modtaget små donationer fra kinesere bosiddende  udenfor Kina eller kinesiske NGO-organisationer i udlandet. Men det er noget, Liren aldrig selv har anmodet om. Alligevel kan det være en af forklaringerne, tror han.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

2024: Hvad er opgaven

På den store klinge er det på mange måder fremtiden, der skal tages stilling til i 2024. Fra massive klimaproblemer til digitale udfordringer omkring kunstig intelligens og ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

Er der nogen, der vil være med?

Vi skal tilbage på sporet kære sektor, opfordrede Pernille Schaltz, biblioteks- og borgerservicechef i Herning, i et debatindlæg i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023. Debatten ...

Set fra MIN stol – Vejen til Vejle Bibliotek og Kulturhus

Biblioteker kan noget særligt for en by og dens borgere, alligevel har vejen til et tidssvarende bibliotek i Vejle været lang. Nu sættes turbo på planerne. Aktuelt er vi gået ...

Velfærd skaber vi sammen

Ny vision undervejs: Roskilde Kommune skal være alle tiders sted at bo og leve i. Borgerne er inviteret med i processen. Det bedste liv er dem, vi deler med andre. Det kræver ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Demokratisk debat og samtale under pres: Hvad er bibliotekets rolle?

Lokaldemokratiet er udfordret, hvordan skaber vi et fælles åbent rum for debat og samtale? Hvordan kan alle komme til orde? Demokratiet lever og har det godt på bibliotekerne. ...