Den 1. september skal folkebibliotekerne beslutte, om de ønsker at tilslutte sig Danskernes Digitale Bibliotek (DDB). I slutningen af maj arrangerede DDB-koordinationsgruppen og DDB-sekretariatet tre dialogmøder for landets bibliotekschefer. Med præsentation af indholdet i og priserne på de basis- og tilvalgspakker, som DDB vil tilbyde folkebibliotekerne.
På dialogmøderne drøftedes også konkret organiseringen af DDB’s faggrupper. Udfordringen er mangesidig – hvordan kan der opbygges en organisation i DDB, der repræsenterer alle, inddrager bibliotekernes bedste kompetencer, sikrer de fulde mandater og har den nødvendige legitimitet. Uden at organisationen bliver for voluminøs og uoverskuelig.
Dialogmøderne har givet anledning til mange gode drøftelser, og budskabet er, at der er brug for en effektiv og enkel organisering med klare kommissorier for de enkelte gruppers opgaver, samt en proces for udvælgelse til arbejdsgrupper, som sikrer legitimitet og deltagelse af sektorens bedst kvalificerende profiler.
Tilbudsproces juni-juli 2013
Efter dialogmøderne indarbejder DDB-koordinationsgruppen og DDB-sekretariatet input fra dialogmøderne og det endelige tilbud – en tilslutningsaftale – udsendes i begyndelsen af juli. Derudover vil DDB-sekretariatet sikre, at der i løbet af juni kommer et tilbud til alle folkebiblioteker om hjælp til udregning af priser m.m.
Danbib og bibliotek.dk
DDB-sekretariatet orienterede på møderne også om, at DDB arbejder på et fælles aftalegrundlag for Danbib og bibliotek.dk, og at DDB i den sammenhæng har fokus på at skabe endnu større gennemsigtighed i de ydelser, bibliotekerne aftager og de priser, de betaler for dem.
Information om indhold og priser offentliggøres på danskernesdigitalebibliotek.dk