Med fakenewslab.dk og et aktivt ambassadørkorps af unge løftes barren for bibliotekernes indsats for at styrke unges viden om troværdig information i det digitale univers.
Danmark har fået en ny undervisningsplatform i digital dannelse. Den 1. september lancerede en partnerkreds med Danmarks Biblioteksforening i spidsen fakenewslab.dk. Her kan lærere og formidlere tilgå undervisnings- materiale i alt fra algoritmer til ophavsret. Og nu kan de også booke et besøg af et ungt, digitalt ambassadørkorps, der står klar til at rykke ud i hele landet.
De sociale medier giver os hidtil uset frihed til at ytre os og søge information. De udsætter os også for en strøm af fake news, der putter sig mellem nyheder, underholdning og opslag fra familie og venner. Kulturministeriets rapport, Internetforbrug og sociale medier fra 2021, viser, at hele 69% af de 15-24-årige tilgår deres nyheder på de sociale medier. Det stiller store krav til særligt de unges evne til kritisk at vurdere de historier, de møder, og deres kendskab til mekanismerne, der slører grænserne mellem facts og fakes.
En digital undervisningsplatform til en digital tid
Platformen er blevet til i et enestående samarbejde mellem Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Nationalleksikon Lex.dk, Biblioteksvagten og Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag. Vi har i partnergruppen fundet sammen, fordi vi deler en ambition om at fremme de unges digitale dannelse – ganske kvit og frit.
Fakenewslab.dk har tre ben, der tilgår undervisning i digital dannelse på forskellig vis. De tre ben består i hhv. en digital øvelsesbank, et digitalt ambassadørskab og digitale live-talks, der bliver produceret i det kommende år. De er tilrettelagt til eleverne i udskolingen og på ungdomsuddannelserne.
Algoritmer, ophavsret og digitalt medborgerskab
Øvelsesbanken består af 35 øvelser, der er versioneret fra et forlæg af Statens Medieråd i Sverige. De dækker temaer som algoritmer, digitalt medborgerskab, ophavsret, sociale medier og meget andet.
Øvelserne veksler i længde fra få minutter til et par timer. De kan tjene til inspiration, stå alene og kædes sammen i længere forløb. Øvelserne lægger vægt på, at de unge både skal forbruge og producere information.
Formidling i øjenhøjde fra ung til yngre
Som noget nyt kan man nu også booke et besøg af en digital ambassadør på skoler, biblioteker og i foreninger. De afholder workshops om digital dannelse med afsæt i undervisningsmaterialet fra øvelsesbanken. Ambassadørskabet består af studerende, som er særligt uddannede til at undervise elever i digital dannelse i øjenhøjde.
Martin Sørensen er 28 år og læser til lærer. Alberte Burholt er 26 år og læser til gymnasielærer. De er begge en del af det nye ambassadørkorps, og de glæder sig til at rykke ud. De er ikke spor i tvivl om, at der er behov for en indsats som deres.
De ser begge to en stor fordel i, at de ikke er meget ældre end de 13-18-årige.
“Det kan betyde, at de får lyst til at fortælle nogle ting, som de nok ikke ville dele med deres lærere,” siger Alberte. Mens Mar-tin tilføjer, at “Sociale medier fylder også enormt meget i vores liv, og det kan gøre det lidt mere autentisk.”
Digitale live-talks på vej
Fakenewslab.dk afholder i løbet af 2023 en række live-talks om mis- og desinformation. Her vil toneangivende meningsdannere på området bidrage til at øge kendskabet til og skabe opmærksomhed omkring faldgruber og andre udfordringer, når man færdes i det digitale univers.
De kan følges af alle – live – eller man kan streame dem efterfølgende på sitet.
Bibliotekernes rolle genbesøgt
fakenewslab.dk er en indsats, der dels står på skuldrene af den kamp mod fake news, som bibliotekerne allerede kæmper, dels forsøger at nytænke den og hive nye, unge kræfter ind.
Eller som den afgående kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (A) har formuleret det: “Bibliotekerne er en vigtig brik i kampen mod fake news, misinformation og polarisering i samfundet. De er en arena for vores demokratiske samtale, og de hjælper til at sikre en fri og lige adgang til viden og informationer – uanset om man bor i en storby eller et lille lokalsamfund. Det er afgørende i en tid, hvor demokratiet er under pres på grund af tech-giganternes udvikling, og hvor en stor del af vores hverdag foregår online.”
Men platformen stiller også spørgsmålstegn ved, hvor langt bibliotekerne skal gå i den kamp mod fake news, som ministeren slår an.
fakenewslab.dk flytter for alvor kampen ud i klasseværelserne, men skal bibliotekernes indsats begrænse sig hertil? Skal bibliotekerne aktivt bekæmpe fake news, hvor end vi støder på den, i biblioteksrummet, i skolen eller måske endda i det offentlige rum?
■ Teamet bag initiativet håber, at lærere og formidlere landet over vil tage fakenewslab.dk til sig, og at de med afsæt heri vil skænke bibliotekernes rolle i kampen mod fake news en ekstra tanke.
Fakta
fakenewslab.dk er blevet til med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre i 2021.
SIMON ROSENSTAND, projektleder, Danmarks Biblioteksforening