Det performative rum og makerspaces

Skrevet af

23. april, 2014

Et af de senere års vigtige indspark til debatten om folkebibliotekets rolle og opgaver i det 21. århundrede er Folkebibliotekerne i vidensamfundet, en rapport udgivet af udvalget af samme navn af Styrelsen for Bibliotek og Medier (i dag del af Kulturstyrelsen) i marts 2010.

Blandt udvalgets fortjenester er idékonceptet for det tidssvarende folkebiblioteks ’fire rum’ udarbejdet af Dorte Skot-Hansen centerleder, Center for Kulturpolitiske Studier samt de to forskere Casper Hvenegaard-Rasmussen og Henrik Jochumsen, alle tre ansat ved Det Informationsvidenskabelige Akademi. Det handler kort fortalt om: Inspirationsrummet, læringsrummet, mødestedet og det performative rum.

Hvor de tre første rum mere eller mindre giver sig selv og relaterer direkte til kendte indsatsområder i biblioteket, er det performative rum mere ubeskrevet. Et af de nyere og mest konkrete bud på dette rum kan ses i Hjørrings Hovedbibliotek (indviet i 2008). Det meget velbesøgte bibliotek er så at sige lay-outet, ikke bare i en række rum-i-rummet, men tilbyder også ’scener’ for brugernes egne aktiviteter.

Et andet bud på det performative rum ses i Helsinki’s Bibliotek 10, der på mange måder giver borgerne plads for egen udfoldelse, som en væsentlig del af læring og kulturoplevelser. Andre tiltag og bud til det performative rum og ny læring er de makerspaces, der, som det fremgår af de to artikler af henholdsvis Simon Bojesen og Pernille C. Juel i dette nummer, kan noget helt andet i forhold til borgerne.

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget