Digitaliseringen – det største dannelsesprojekt i nyere tid!

Skrevet af

16. juni, 2014

Alle borgere i Danmark skal fra november 2014 have en digital postkasse, når de skal kommunikere med det offentlige, men langt fra alle føler sig klar til denne nye digitale virkelighed. Det handler om at lære det nye sprog, nye dialogformer og redskaber at kende. Det er ikke digitaliseringen i sig selv, som er interessant, det er de redskaber, den giver os til at nå et andet sted hen. Som menneske og som borger, og så vi kan bygge nogle af de fællesskaber, som er fundamentale for os alle sammen. Vi skal ikke bare gøre det samme, som vi gør i papirformat, digitaliseringen giver os mulighed for at tænke anderledes og til at tænke sammen på tværs. Vi kan lære af bl.a. jeres, bibliotekernes stærke NemID-læring og vejledning. Vi kan tænke biblioteket ind i mange andre dialoger.

I er sat i verden til at åbne døre. I er nogle af de første og de bedste til at give borgere, der ikke lige selv har styr på det hele, en vejledning på en åben og menneskelig facon, og I er i kontakt med både borgere og frivillige og andre aktører. I har en fremragende record bagud og en meget, meget lovende fremtid. De fantastiske løsninger kommer, når IT-folkene, det offentlige og I begynder at tale sammen. Indenrigsministeren er vis på, at de mange som har søgt undtagelse for digital kommunikation med det offentlige fra november, nok skal finde ud af det og dukke op med tiden. Det skal nok komme.

Sådan lød de indspark og takter blandt andet, som Margrethe Vestager, radikal økonomi- og indenrigsminister, slog an ved den store digitaliseringskonference på Vartov den 24. april.

Mødet blev fulgt op af en opfordring fra Steen B. Andersen, DBs formand: Jeg appellerer til, at der fra politisk side, både lokalt og nationalt, allokeres de nødvendige ressourcer, så alle kan få den hjælp der behøves i den nye digitale virkelighed.

Konferencen var arrangeret af DB i samarbejde med KnudsenSyd og biblioteker & borgerservice i Billund, Kerteminde, Nordfyn, Næstved, Skanderborg, Stevns og Vesthimmerland.

Lokaldemokratiet har brug for nye skuldre, stærke rum og læsestunder

Når vi taler om at styrke lokaldemokratiet, handler det om de rum, hvor demokrati skabes; i samtalen, i læsning, i fællesskabet. I dag hedder det rum biblioteket

Kulturudvalg 2026-2029

Efter kommunalvalget har vi fået et mere varieret politisk landskab i byrådene, og Danmarks Biblioteksforening hilser alle nye lokalpolitikere velkommen

Viborg er byen, hvor vi mødes

Når deltagerne til Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2026 sætter kurs mod Viborg, går turen til en by, hvor demokratiet har levet i århundreder

Verdens bedste digitale bibliotek

Siden den spæde start i 2011 – og trods uenigheder mellem forfattere, forlag og biblioteker undervejs – er lånekurverne kun gået opad de sidste 15 år

Musikken lever på bibliotekerne

Midt i en streamingtid spiller bibliotekerne stadig en rolle, når det gælder formidling af de gode musikalske oplevelser - nu med nyt fagligt netværk

Derfor får du det godt af at gå på biblioteket

Biblioteket er et sted, hvor man aldrig føler sig overvåget eller presset. Man kan være alene uden at være ensom

AutismGoTo

Som det første bibliotek blandt en række kulturinstitutioner har Biblioteket Frederiksberg fået udarbejdet en social præsentation målrettet besøgende med autisme

Vi burde tale mere om litteratur – også i ledelsesrummet

De senere år har flere ledere opdaget, at skønlitteraturen kan give dem helt nye indfaldsvinkler til deres virke.