Fanø får udebibliotek

Skrevet af

13. december, 2013

Her er biblioteket gået nye veje. Med tilskud fra Fanø Kommune, Realdania og Lokale- og anlægsfonden samt Brugsen og LAG-Fanø, har man skabt et helt nyt bibliotekstilbud med ganske enkle midler. Et opholds-, sidde-, oplevelses-, reflektions-, scene- og møderum. Et aktivitetsområde med bænke let afskærmet af enkle vægge i plexi­glas med skiftende indhold og spændende citater fra verdenslitteraturen. Og med wifi-adgang til bibliotekets digitale musik og ebøger mm. Tilbud, som folk kan bruge blot ved hjælp af deres egen mobiltelefon.

“UdeBiblioteket er faktisk et godt billede på et folkebibliotek i forandring”, understregede Bo Knudsen, områdeleder ved Fanø Bibliotek, ved indvielsen af øens nye bibliotekstilbud. Når det blæser fra nordvest, og det gør det jo på Fanø, så giver Nord-bys nye UdeBibliotek pænt læ – og med et solstrejf er stedet endog et rigtigt attraktivt sted at opholde sig!”, siger han til Danmarks Biblioteker.

Fra UdeBibliotekets bænke kan man følge alle andre aktiviteter i et nyt, flot område omkring bibliotek, skole og idrætshaller. ”Den Røde Tråd” hedder dette imponerende millionprojekt, der indbyder til aktiviteter af alle slags. Parkour, løb, cykling, petanque, boldspil… og altså også biblioteksbrug!

Læg vejen indenom og test selv det nye bibliotek.

Lokaldemokratiet har brug for nye skuldre, stærke rum og læsestunder

Når vi taler om at styrke lokaldemokratiet, handler det om de rum, hvor demokrati skabes; i samtalen, i læsning, i fællesskabet. I dag hedder det rum biblioteket

Kulturudvalg 2026-2029

Efter kommunalvalget har vi fået et mere varieret politisk landskab i byrådene, og Danmarks Biblioteksforening hilser alle nye lokalpolitikere velkommen

Viborg er byen, hvor vi mødes

Når deltagerne til Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2026 sætter kurs mod Viborg, går turen til en by, hvor demokratiet har levet i århundreder

Verdens bedste digitale bibliotek

Siden den spæde start i 2011 – og trods uenigheder mellem forfattere, forlag og biblioteker undervejs – er lånekurverne kun gået opad de sidste 15 år

Musikken lever på bibliotekerne

Midt i en streamingtid spiller bibliotekerne stadig en rolle, når det gælder formidling af de gode musikalske oplevelser - nu med nyt fagligt netværk

Derfor får du det godt af at gå på biblioteket

Biblioteket er et sted, hvor man aldrig føler sig overvåget eller presset. Man kan være alene uden at være ensom

AutismGoTo

Som det første bibliotek blandt en række kulturinstitutioner har Biblioteket Frederiksberg fået udarbejdet en social præsentation målrettet besøgende med autisme

Vi burde tale mere om litteratur – også i ledelsesrummet

De senere år har flere ledere opdaget, at skønlitteraturen kan give dem helt nye indfaldsvinkler til deres virke.