Far er død – og mor gider ikke læse højt

Skrevet af

Birthe Birkebæk

23 april, 2014

En vej er etablering af lokale projekter, som kan skabe sammenhæng mellem læsningen, bogens fiktive univers og børns egen virkelighed. På Gellerup Bibliotek har vi med afsæt i kommunens bogpakke for aldersgruppen arbejdet med problematikken via kreative workshops for 3-6 årige børn. Bogstartpakken for de 3 årige omfatter bogen Plasterpigen af Annette Bjørg Koeller og Min egen malebog.

Levende Plasterpige
I begyndelsen af 2014 besøgte 100 børn vores plasterworkshops. I uge 6 var det inviterede børn og voksne fra institutioner, og i uge 7 var det et åbent tilbud uden tilmelding i forbindelse med den lokale Børnefestival i Globus 1, et multiaktivitetscenter og en idrætsbørnehave etableret af Aarhus Kommune sammen med Brabrand Boligforening. De fleste børn kom sammen med personalet fra daginstitutioner. Ganske få forældre og større søskende kom med børn, der gerne ville være med i workshoppen. Hovedpersonen i Plasterpigen, Asta, var i forvejen laserskåret i en MDF plade i formatet 2×1,5 m, og i 4 eksemplarer. Figurerne hang frit i udlånet/idrætshallen, omgivet af 3 etablerede workshops.

Plasterworkshops
Efter højtlæsning af Plasterpigen blev børn og voksne præsenteret for tre mulige workshops, alle med det formål at inspirere børnene til at lave plastre til de store Plasterpiger. Bogen Plasterpigen handler om Asta, der vågner en morgen uden plaster. Det ændrer sig, da det er en rigtig dårlig dag, hvor fantasifulde plastre hjælper Asta til at få det bedre, og siden udvikler det hele sig.

I én workshop kunne man lave plastre som collage af farvet og mønstret papir, i en anden gjaldt det om at lave aftryk med gulerødder, løg og clementinere i acryl og i en tredje blev tyl, stof og perler monteret på karton. Færdige plastre blev monteret på Plasterpigerne med elefantsnot, og børnene bestemte selv, hvilken Plasterpige de ønskede at hjælpe, og hvorvidt det var gå-pinen, mavepinen eller tandpinen, der skulle fjernes med farvestrålende plastre.

Bogstartpakke til det enkelte barn
Som opfølgning på de kreative aktiviteter blev børnene præsenteret for Bogstartpakken, bogen om Plasterpigen og en malebog. Alle børn fik en lille udgave af Plasterpigen i karton og plastre i miniformat, begge dele til montering i malebogen. En aktivitet pædagogerne blev opfordret til at følge op på hjemme i institutionen og siden sammen med forældrene.

Generelt er børnene motiverede, dels for at lytte til historien og dels selvfølgelig for at lave de spændende plastre. Alle bruger tid på at overveje, hvor på Plasterpigen deres plaster vil gøre størst gavn. Nogle børn fortæller, hvordan plaster har hjulpet dem, når de har slået sig, og nogle fortæller om familiemedlemmer, der også har haft glæde af plaster. Børnene er optaget af historien og engagerede i at lave plastre. Og de har deres egen mening om, hvor på Plasterpigen deres plaster vil gøre godt.

Det handler altså om at skære ind til benet i en given historie og finde en central ting, som kan levendegøres tilstrækkeligt til, at potentielle læsere kan identificere sig med denne ting og derigennem få lyst til at høre historien. Ved eksponering af en historie er det vores opgave som biblioteker og fagfolk at oversætte noget væsentligt identificerbart, som målgruppen kan indleve sig i. Metoden kan anbefales i alle biblioteker.

Betydningen af højtlæsning for børn kan ikke undervurderes, det handler om mange ting f.eks. om sprogudvikling og personlig identifikation, men også ganske enkelt om at formidle læseglæde.

 

Ikke-brugerne og bibliotekerne

LEDER Tak igen for valget til formand for Danmarks Biblioteksforening. Jeg er beæret og ydmyg over opgaven. Men vil kaste mig ud i arbejdet med min erfaring fra otte år i ...

Set fra MIN stol – Kultur for alle

Om kommuner, kultur og biblioteker – ansvar og adgang. Kultur for alle. Det kan både lyde klichéfyldt og banalt, men tænker man videre over det, så er det faktisk en ret ...