Finsk IT-succes på hjul

Skrevet af

15. juni, 2012

Hvordan sikrer vi, at alle borgere bliver fortrolige med it? Hvordan kommer vi i kontakt med de borgere, som behøver hjælp til it, men som ikke selv opsøger den? Mange biblioteker forsøger sig i disse år med nye læringsformer for at klæde borgerne på til den hastigt accelererende digitalisering i samfundet.

Et godt eksempel på et tiltag, der når bredt ud med digital hjælp til borgerne, finder man i den finske bus Netti-Nysse. For nylig slog den vejen forbi Roskilde, og en række danskere fik dermed lejlighed til at blive inspireret og høre om de gode erfaringer.

Kilden til succes
For leder af Netti-Nysse, Elina Harju, har det fra starten været afgørende at lægge vægt på ‘gulerod frem for pisk’ i mødet med borgerne. Om strategien bag bussen fortæller Elina: “Når vi underviser, afholder arrangementer og workshops i bussen bærer det altid præg af en legende og åben tilgang til it. Vi kommer ud til folk og gør det nemt for dem at komme i gang. Ved at komme folk i møde, opnår vi en meget ligeværdig og åben dialog med borgerne. Ret simple virkemidler – men de virker.”

It for alle
Anledningen til Netti-Nysses besøg i Roskilde var en afsluttende konference om projektet “It for alle”. I godt et år har bibliotekarer fra Roskilde og Køge arbejdet med at undersøge og udvikle nye bibliotekstilbud til gruppen af 'it-uvante brugere i den erhvervsaktive alder mellem 25 og 50 år'.

Projektgruppen har blandt andet været i dialog med lokale fagforeninger 3F, FOA og Metal Roskilde ud fra en strategi om via partnerskaber at være i kontakt med nogen, der allerede kender målgruppen godt.

Om mødet med Netty-Nysse fortæller bibliotekar Susanne Kierkegaard: “Når det handler om at nå målgrupper, som ikke i forvejen besøger de fysiske biblioteker, er det ekstremt vigtigt, at vi er mobile og orienterer os mod borgernes behov i hverdagen. Alt det moderne it-udstyr i Netti-Nysse er en stor investering. Omvendt siger alle beregninger, at der er rigtig mange penge at spare ved at oplære borgerne til digital selvbetjening.”

Netti-Nysse, der er tilknyttet Tampere Stadsbibliotek har været på farten siden 2004.

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget