Finsk IT-succes på hjul

Skrevet af

Pernille Carneiro Juel

15 juni, 2012

Hvordan sikrer vi, at alle borgere bliver fortrolige med it? Hvordan kommer vi i kontakt med de borgere, som behøver hjælp til it, men som ikke selv opsøger den? Mange biblioteker forsøger sig i disse år med nye læringsformer for at klæde borgerne på til den hastigt accelererende digitalisering i samfundet.

Et godt eksempel på et tiltag, der når bredt ud med digital hjælp til borgerne, finder man i den finske bus Netti-Nysse. For nylig slog den vejen forbi Roskilde, og en række danskere fik dermed lejlighed til at blive inspireret og høre om de gode erfaringer.

Kilden til succes
For leder af Netti-Nysse, Elina Harju, har det fra starten været afgørende at lægge vægt på ‘gulerod frem for pisk’ i mødet med borgerne. Om strategien bag bussen fortæller Elina: “Når vi underviser, afholder arrangementer og workshops i bussen bærer det altid præg af en legende og åben tilgang til it. Vi kommer ud til folk og gør det nemt for dem at komme i gang. Ved at komme folk i møde, opnår vi en meget ligeværdig og åben dialog med borgerne. Ret simple virkemidler – men de virker.”

It for alle
Anledningen til Netti-Nysses besøg i Roskilde var en afsluttende konference om projektet “It for alle”. I godt et år har bibliotekarer fra Roskilde og Køge arbejdet med at undersøge og udvikle nye bibliotekstilbud til gruppen af 'it-uvante brugere i den erhvervsaktive alder mellem 25 og 50 år'.

Projektgruppen har blandt andet været i dialog med lokale fagforeninger 3F, FOA og Metal Roskilde ud fra en strategi om via partnerskaber at være i kontakt med nogen, der allerede kender målgruppen godt.

Om mødet med Netty-Nysse fortæller bibliotekar Susanne Kierkegaard: “Når det handler om at nå målgrupper, som ikke i forvejen besøger de fysiske biblioteker, er det ekstremt vigtigt, at vi er mobile og orienterer os mod borgernes behov i hverdagen. Alt det moderne it-udstyr i Netti-Nysse er en stor investering. Omvendt siger alle beregninger, at der er rigtig mange penge at spare ved at oplære borgerne til digital selvbetjening.”

Netti-Nysse, der er tilknyttet Tampere Stadsbibliotek har været på farten siden 2004.

Bibliotekets samfundsværdi

LEDER For mig er der er altid grund til at tale biblioteker og bøger. I sommer har begge dele fyldt godt op – bibliotekerne i medierne og bøgerne i feriebagagen. Bibliotekerne ...

Menneske- eller skærmsamfund

Hver 8. skole skruer ned for brug af computere og styrker analog læring i det nye skoleår. Knap var sommerferien slut før en rundspørge offentliggjort i bl.a. TV2 News i ...

Set fra MIN stol – Bibliotekerne er kulturens rugbrød

Vi lever i et velfærdssamfund og heldigvis for det. For det er en god og stærk samfundsmodel, som sikrer, at vi har et trygt samfund, hvor der for eksempel er adgang til ...

Barack Obama bakker bibliotekerne op

I et åbent brev 17. juli i år tager USA’s tidligere præsident til genmæle mod de krav om censur, som amerikanske bibliotekarer og folkebiblioteker har oplevet det seneste ...

Politisk prioritering af en stærk læsekultur i Roskilde Kommune

Få ting kommer af sig selv. Det er en af livets endegyldige sandheder, der særligt gør sig gældende, når det kommer til læring, dannelse og læsning. Det er i hvert fald de ...

The Library is the Place: Information, Recreation, Inspiration

Irland har fået en ny national folkebiblioteksstrategi for 2023-2027. Et par af de nye målpunkter er udrulning af det nationale “Skills for Life” paraplyprogram, der ...

Der er et valg tilbage!

Meldingen var krystalklar, da Topmødet 2023 vendte kikkerten mod grøn omstilling. Der er behov for styrket klimahandling. Borgerne, civilsamfundet og bibliotekerne skal spille ...

The Library of Things – Et bidrag til bedre lokalsamfund og øget bæredygtighed

Det traditionelle biblioteks rolle som en af de ældste deleøkonomier i verden med bogen – adgang til oplysning og oplevelse – som omdrejningspunkt bruges nu som model for ...