Fokus på ikke-brugere på Fyn

Skrevet af

Steffen Nissen

12 oktober, 2012

Folkebibliotekssektoren står de kommende år over for store udfordringer og behov for udvikling. Selv om forskellige undersøgelser over tid har vist, at folkebibliotekets brugere er endog meget tilfredse med biblioteket, er det et problem, at undersøgelserne generelt ikke giver viden om, hvor mange ikke-brugere der er, og f.eks. hvorfor man er ikke-bruger.

Undersøgelsen: Non-Users 2012
Det problem har folkebibliotekerne på Fyn med støtte fra Kulturstyrelsen i for-året 2012 gjort noget ved med en stor ikke-bruger undersøgelse.
Undersøgelsen er gennemført som telefoninterviews. Hele 1433 fynske borgere – heraf 671 ikke-brugere – har deltaget i undersøgelsen. Det betyder, at resultaterne er solide og valide – og at det er muligt at analysere på resultaterne helt ned på den enkelte kommune.

Hvad viser undersøgelsen?
Ikke-brugere er i al almindelighed meget positive over for biblioteket som institution. Hele 71 % af ikke-brugerne mener, at bibliotekerne er vigtige for samfundet. Undersøgelsen viser dog, at andelen af fynboer, der ikke benytter folkebibliotekerne, er større end forventet – nemlig 47 %. Til gengæld viser undersøgelsen også, at 61 % af ikke-brugerne finder det sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil benytte biblioteket i fremtiden.
Undersøgelsen giver derfor de fynske biblioteker et arbejdsredskab, der kan arbejdes videre med i bestræbelserne på at udvikle bibliotekstilbuddene, tiltrække flere brugere og sætte borgeren i centrum.

Hvem er ikke-brugerne?
De typiske ikke-brugere af bibliotekerne kan i grove træk identificeres som mænd med kortere eller ingen uddannelse, der foretrækker populærkultur frem for “teater, museer og kunst”. Dette er dog et meget forsimplet billede af ikke-brugeren.

Fyns undersøgelse identificerer syv segmenter af ‘ikke-brugere af biblioteker’: Senioren, den uddannelsessøgende, den midaldrende funktionær, den ufaglærte arbejder, arbejderfaderen, funktionæren og den faglærte arbejder – hver især har sin egen profil. Disse segmenter kan bibliotekerne fremadrettet anvende til profilering i forhold til ikke-brugerne med kommunikation, tilbud og indsatser.

Den gode nyhed er således, at vi med den rette indsats helt sikkert kan gøre en del ikke-brugere til brugere. Udfordringen består i, at vi med få midler og stramme budgetter skal blive bedre til at kommunikere bibliotekets tilbud til relevante ikke-brugere – samt udvikle nye tilbud i samarbejde med disse.

Mulige perspektiver
De fynske biblioteker går nu i gang med at analysere resultaterne nærmere og formulere indsatser ud fra det arbejdsredskab, undersøgelsen er. I forlængelse af analysearbejdet planlægges nogle fælles fynske PR-aktiviteter.

I kølvandet på undersøgelsen stiller vi os på Fyn også nogle spørgsmål, vi ikke umiddelbart kan finde svar på f.eks: Hvordan ser det ud andre steder i Danmark med ikke-brugerne? Set i lyset af de udfordringer, bibliotekssektoren som helhed står over for i fremtiden, ville en landsdækkende undersøgelse være rigtig. En sådan kunne blandt andet bidrage til hensigtsmæssige nationale indsatser i forhold til ikke-brugerne – der måske andre steder kunne vise sig at være flere, end man umiddelbart ville forvente!

 

Om det fynske initiativ
Non-users undersøgelsen er en del af det fynske bibliotekssamarbejde “Den fynske Tone” med Odense Centralbibliotek som projektleder ved konsulent Henrik Bjørn Jacobsen. Projektets styregruppe består af bibliotekscheferne Birgitte Karmann Roslev, Svendborg, og Anni Jensen, Langeland,  samt undertegnede. Det er analysefirmaet Moos-Bjerre Analyse, der har gennemført undersøgelsen, der kan ses på: https://www.odensebib. dk/projekter/ nonusers_2012 .

Ikke-brugerne og bibliotekerne

LEDER Tak igen for valget til formand for Danmarks Biblioteksforening. Jeg er beæret og ydmyg over opgaven. Men vil kaste mig ud i arbejdet med min erfaring fra otte år i ...

Set fra MIN stol – Kultur for alle

Om kommuner, kultur og biblioteker – ansvar og adgang. Kultur for alle. Det kan både lyde klichéfyldt og banalt, men tænker man videre over det, så er det faktisk en ret ...