Gør en forskel: Giv ordblindeservicen et eftersyn

Skrevet af

30. november, 2015

Den nye vejledning, bearbejdet og oversat til dansk ved Helle Mortensen, er et praktisk værktøj for moderne service til ordblinde, og beskriver samtidig de udfordringer, mennesker med ordblindhed støder på hele tiden. Med den danske udgave er der ingen undskyldning for ikke at give ordblinde borgere en hånd i forhold til læsning og læring – og biblioteksbrug i det hele taget.

Målet er, at de nye guidelines vil inspirere endnu flere danske biblioteker til at gøre biblioteksbetjening af mennesker med læ-sevanskeligheder til et fast indsatsområde, og til at gøre det i samarbejde med eksterne partnere ikke mindst på uddannelsesområdet.

Tips og tricks til god service i rummet

1. En bygning med tydelige skilte og piktogrammer (ikoner) er mere tilgængelig og brugervenlig for alle besøgende

2. Sørg for at skiltene ikke skrives med versaler (store bogstaver) kursiv eller understregninger

3. Indret et inspirerende område med let læste materialer, hvor brugerne inviteres til at sidde ned og slappe af, mens de græsser i samlingen og udforsker it-       værktøjerne

4. Vælg møbler som indbyder brugerne til at græsse og slå sig ned og læse: præsentér materialerne med forsiden frem. Brugerne og deres interessenter kan         inddrages i udvælgelsen. Brug tydelig, genkendelig skiltning på hylderne

5. Placer de letlæste materialer i nærheden af lydbøgerne. Kombiner de trykte bøger med lydbogsudgaven. Lav tydelig genreopdeling med piktogrammer og labels på materialerne.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

2024: Hvad er opgaven

På den store klinge er det på mange måder fremtiden, der skal tages stilling til i 2024. Fra massive klimaproblemer til digitale udfordringer omkring kunstig intelligens og ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

Er der nogen, der vil være med?

Vi skal tilbage på sporet kære sektor, opfordrede Pernille Schaltz, biblioteks- og borgerservicechef i Herning, i et debatindlæg i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023. Debatten ...

Set fra MIN stol – Vejen til Vejle Bibliotek og Kulturhus

Biblioteker kan noget særligt for en by og dens borgere, alligevel har vejen til et tidssvarende bibliotek i Vejle været lang. Nu sættes turbo på planerne. Aktuelt er vi gået ...

Velfærd skaber vi sammen

Ny vision undervejs: Roskilde Kommune skal være alle tiders sted at bo og leve i. Borgerne er inviteret med i processen. Det bedste liv er dem, vi deler med andre. Det kræver ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Demokratisk debat og samtale under pres: Hvad er bibliotekets rolle?

Lokaldemokratiet er udfordret, hvordan skaber vi et fælles åbent rum for debat og samtale? Hvordan kan alle komme til orde? Demokratiet lever og har det godt på bibliotekerne. ...