Gør en forskel: Giv ordblindeservicen et eftersyn

Skrevet af

30 november, 2015

Den nye vejledning, bearbejdet og oversat til dansk ved Helle Mortensen, er et praktisk værktøj for moderne service til ordblinde, og beskriver samtidig de udfordringer, mennesker med ordblindhed støder på hele tiden. Med den danske udgave er der ingen undskyldning for ikke at give ordblinde borgere en hånd i forhold til læsning og læring – og biblioteksbrug i det hele taget.

Målet er, at de nye guidelines vil inspirere endnu flere danske biblioteker til at gøre biblioteksbetjening af mennesker med læ-sevanskeligheder til et fast indsatsområde, og til at gøre det i samarbejde med eksterne partnere ikke mindst på uddannelsesområdet.

Tips og tricks til god service i rummet

1. En bygning med tydelige skilte og piktogrammer (ikoner) er mere tilgængelig og brugervenlig for alle besøgende

2. Sørg for at skiltene ikke skrives med versaler (store bogstaver) kursiv eller understregninger

3. Indret et inspirerende område med let læste materialer, hvor brugerne inviteres til at sidde ned og slappe af, mens de græsser i samlingen og udforsker it-       værktøjerne

4. Vælg møbler som indbyder brugerne til at græsse og slå sig ned og læse: præsentér materialerne med forsiden frem. Brugerne og deres interessenter kan         inddrages i udvælgelsen. Brug tydelig, genkendelig skiltning på hylderne

5. Placer de letlæste materialer i nærheden af lydbøgerne. Kombiner de trykte bøger med lydbogsudgaven. Lav tydelig genreopdeling med piktogrammer og labels på materialerne.

Ikke-brugerne og bibliotekerne

LEDER Tak igen for valget til formand for Danmarks Biblioteksforening. Jeg er beæret og ydmyg over opgaven. Men vil kaste mig ud i arbejdet med min erfaring fra otte år i ...

Set fra MIN stol – Kultur for alle

Om kommuner, kultur og biblioteker – ansvar og adgang. Kultur for alle. Det kan både lyde klichéfyldt og banalt, men tænker man videre over det, så er det faktisk en ret ...