Guerilla marketing – i krig med de unge

Skrevet af

23. april, 2014

Som nyansat i et vikariat ved Silkeborg Bibliotekerne blev jeg Dag 10 kaldt ind på chefens kontor. “Jeg kunne godt tænke mig at eksperi- mentere med guerilla marketing”, sagde min chef Lars Bornæs veloplagt. Jeg sank en klump i halsen og svarede helt sikkert lidt for begejstret: “God idé, chef!”.

Trods adskillige år i reklamebranchen, stod guerilla marketing ikke lige øverst i mit bagkatalog, men det blev meget værre, for chefen fortsatte i bedste Lars von Trier-stil med yderligere to ben-spænd:

“Jeg tænker i forhold til de unge, som vi har så svært ved at nå. Nye undersøgelser viser, at det er bedst at kombinere med ung-til-ung metoden ift. Bibliotekerne i et videnssamfund, – Mindspot Aarhus og du ved,…”

Resten hørte jeg ikke. Guerilla markedsføring – og UNGE!? Den absolut sværeste målgruppe at nå, overhovedet. Ung til ung og guerilla-metoder. Jeg var paralyseret. “Du har to uger til at få sendt en ansøgning af sted til Kulturstyrelsen!” Tilbage ved mit nye skrivebord, kiggede jeg rådvildt rundt på kollegerne, så slukkede jeg pc´en, tog min taske og gik. En æra i krig og kaos var begyndt.

Ret skal være ret – guerilla marketing er åbenbart noget, der hitter. For det gik sådan set hurtigt med at finde nødvendige samarbejdspartnere, en antropolog og et reklamebureau med speciale inden for branding, så en ansøgning kom af sted. Og den blev til alles glæde, og min meget store lettelse, godkendt.

Kamp og nyt univers for biblioteket
Guerilla marketing handler om – oftest med få midler og gerne på anarkistisk vis – at kæmpe for en sag her biblioteket. Vi gik dog lidt mere traditionelt og helt systematisk til værks: branding-analyse, måling af rigets – læs bibliotekets – tilstand i de unges øjne og interview med fokusgrupper. Vi fik håndplukket en intern gruppe til forankring af vores nye marketingsværktøj inden for bibliotekets mure og mindre traditionelt: en gruppe af unge guerilla-krigere til at tage kampen uden for murene.

Et nyt Panda-univers og en strategi “På mission for viden” blev udviklet. De unge krigere producerede en hverve-video for at få andre unge til at “Join(e) the PandaCrew”. Videoen spredte sig nærmest som en viral-kampagne blandt byens unge og inden for et døgn var den oppe over 2000 visninger. Over night havde vi flere venner end tidligere mønsterprojekter og var pludselig “talk-of-the-town” i ungemiljøet. Succesen ville ingen ende tage – til få dage efter, hvor INGEN UNGE havde meldt sig til optagelse i militsen. Om igen.

Bibliotek – nu på gadeplan
Vores håndplukkede ungegruppe var (og er) heldigvis trofast og fortsat med os. Sammen lavede vi “Marketing on wheels” med vores maskot Pandaen på skate gennem byen for en Graffitti Festival, som vi lavede i samarbejde med byens ungdomshus.

Vi forstyrrede en morgensamling på Silkeborg Gymnasium med en sketch om den uddøende race “Den stramtantede bibliotekar, Libiris Biblio-thecaris”. Vi satte valgplakater op for “Panda – På mission for viden” med opfordring til at stemme ved kommunalvalget, afholdt interaktiv valgaften med sms-afstemninger i regi af Youglobe, foreningen der arbejder for at motivere børn og unge til at tage aktiv del i deres omgivelser og samfundet som helhed.

Og vi deltog med valgsedler om frit valg og mulighed for flere krydser ved bibliotekets ungetilbud til byens “FestiVALG”. Vi overraskede med en musikvideo og dans ved en forestilling i den lokale biograf – og mest af alt, lærte vi de unge at kende på en ny måde og vice-versa, mens vi grinede og fik skubbet til hinandens fordomme.

Resultat og kampudbytte: Nye mind-set på begge sider af fronten og en helt anderledes måde at arbejde sammen med unge i bibliotekets regi er vokset frem. Noget vi helt sikkert vil fortsætte med også efter endt projektperiode. Chefen er heldigvis godt tilfreds.

Fortsat action!
Gruppen af unge guerilla-markedsfø-ringskrigere er siden udbygget med en lille stab af unge Panda-Crew-ambassadø-rer, som mødes på biblioteket en gang om måneden for udvikling og sparring omkring Silkeborg Bibliotekernes unge-tilbud.

Public Library of the Year 2024

Funktionel og bæredygtig arkitektur, kreative it-løsninger og en styrket lokal kultur er i fokus, når verdens bedste folkebibliotek skal udpeges.

Kommunerne bør bruge det økonomiske løft til at prioritere bibliotekerne

Folkebibliotekerne er en del af svaret på tidens udfordringer. Regeringen og KL har for nylig indgået aftale om kommunernes økonomi, hvor kommunerne får det højeste ...

Demokratiet i krise

Når man ser ud på verden af i dag, kan man godt blive lidt forstemt. Særligt når man som jeg, og mange andre biblioteksmennesker, er demokrati- og ...

2024: Efterårets opgaver før KV25

Hvilke opgaver står kommunerne over for det sidste efterår, før kampen om pladserne i byrådene for alvor går i gang op til KV25? Hvad med demokrati, læsefærdigheder, børn ...

Hvad er et folkebibliotek i dag?

Et videns- og litteraturhus. Relevans og troværdighed. Et investeringsprojekt i stimulering af læsning. “Det er altid en god idé at gå på biblioteket”, fastslår Helle ...

Rødovre Bibliotek – Sammen om muligheder og udfordringer i ikoniske rammer

Knap syv km fra Københavns centrum ligger Rødovre Kommune med et af Danmarks verdenskendte ikonbiblioteker. Biblioteket er tegnet af den store danske arkitekt Arne Jacobsen og ...

Kommentar: Folkebibliotekernes udlån i stigning

Folkebibliotekerne gjorde det ifølge årsstatistik 2023 godt sidste år. Benyttelsen er i stigning, og man er i fuld gang med at indhente efterslæbet fra under ...

Nye tal om fysiske besøg og fysiske folkebiblioteker

31,1 mio. biblioteksbesøg i 2023. Tjek de nyeste tal fra Danmarks Statistik om folkebibliotekernes aktiviteter sidste år. Hvor mange besøgte bibliotekerne: Det samlede antal ...