”Folkeoplysningen vil søge at skabe de bedst tænkelige rammer for at blive samfundets eksperimentarium i udvikling af bæredygtig dannelse.”
Kriserne står i kø – miljømæssige, økonomiske og sociale mm – og kræver politisk handling, omstilling af samfundet og dets virksomheder og ikke mindst nytænkning på stort set alle fronter – også uddannelse og dannelse. Det kræver helhedstænkning, og det tilbyder FN/UNESCO UBU-rapporten På vej mod uddannelser for bæredygtig udvikling overrakt til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (A) midt i september.
Hele 80 organisationer bl.a. Danmarks Biblioteksforening har bidraget, og i otte partnerskabskapitler tages fat på de enkelte områder fra Dagtilbud og Grundskole over diverse uddannelser til Voksen- og efteruddannelse samt Folkeoplysning i bred forstand.
”Hvordan skal alle mennesker med stor hast både tilpasse sig fundamentalt nye levevilkår og gerne samtidig tage medansvar for den grønne omstilling. Folkeoplysningen ser det som sin opgave at være med til at sikre, at ingen lades tilbage på perronen.” Fastslås det i kapitel 8. Uddannelsespartnerskabet for Folkeoplysning; formand for UNESCO Nationalkommission, Elsebeth Gerner Nielsen, har været tovholder for Folkeoplysningens arbejde.