IVA Aalborg lukkes

Skrevet af

13. oktober, 2015

I 1973 åbnede Danmarks Biblioteksskole i København en selvstændig afdeling i Aalborg. Men snart er der ikke længere mulighed for at uddanne sig i informationsvidenskab og kulturformidling i den nordjyske hovedstad. Årsagen er ikke økonomisk, forlyder det.

Den selvstændige bibliotekaruddannelse fik universitetsstatus i 1998 og skiftede i 2010 navn til Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) for i 2013 at fusionere med Københavns Universitet. Her vurderer man nu, at tilgangen af studerende er så lav i Aalborg, at en lukning er relevant. Der er for få studerende til, at universitetet kan opretholde et stærkt studie- og forskningsmiljø på afdelingen.

Især de nordjyske biblioteker har gennem årene haft tradition for et nært samarbejde om projekter og praktik med Aalborg-uddannelsen. Til dem siger IVA Institutleder Per Hasle, at man fortsat vil bevare en tæt dialog og have forskningsprojekter i samarbejde med nordjyske biblioteker.

– Uddannelsen afvikles over tre år for både bachelor- og kandidatuddannelserne. Herefter kan studerende vælge at blive overflyttet til IVA i København.

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget