Odense Musikbibliotek har fokus på vækstlaget – og viser med mødet mellem unge konservatoriestuderende og Wolfgang Flür, den legendariske hjerne bag den tyske elektro-gruppe Kraftwerk, bibliotekets fortsatte betydning for musikken.
I løbet af få minutter bevægede aftenens møde mellem to generationer af elektroniske musikere sig op i en højere enhed – og understreger, hvordan bibliotekerne kan gøre en uvurderlig forskel for det lokale vækstlag. Det er ikke nogen hemmelighed, at bibliotekerne er i en transformationsfase, når det drejer sig om den lovpligtige musikformidling. Trods en lille opblomstring omkring vinyl-pladerne benytter borgerne sig i dag især af kommercielle musikportaler, og samtidig forlader fysiske musiksamlinger mange folkebiblioteker til fordel for et stærkere fokus på levende aktiviteter og koncerter i det fysiske rum. Mange biblioteker befinder sig i et vadested på det musikalske område, hvor der søges fornyet identitet og rolle på musikområdet og omkring borgernes musikbrug, ikke mindst når det gælder de unges musikinteresse.
Kan vi med fokus på aktiviteterne i det fysiske rum understøtte de unges kreative drømme, hvad enten det handler om at skrive romaner eller spille musik, udfører vi en meget central rolle for det lokale kulturliv.Fokus på vækstlaget og det kreative musikrum
Musikbiblioteket i Odense har igennem den seneste årrække haft en vision om at spille en central rolle for det musikalske vækstlag. Med udgangspunkt i tætte partnerskaber og transformationen af det fysiske musikbibliotek til et musikalsk aktivitetsrum, er det ambitionen at understøtte og realisere den kreative drøm for nye generationer af spirende musikalsk vækstlag.Lydlaboratorium for elektronisk musik
Den globale udvikling imod den netbårne musikteknologi skaber helt nye muligheder for at flere børn og unge kan lege og eksperimentere med musikken som kunstnerisk form – uden nødvendigvis at kunne spille et traditionelt instrument. Musikbiblioteket i Odense indviede i foråret den såkaldte Elektrozonen: Et lydlaboratorium for elektronisk musik, hvor alle kan prøve kræfter med skabelsen af musik. Elektrozonen er en central del det fysiske musikbiblioteksrum i Odense, og ligger side om side med det populære musik-øvelokale Let’s Play, hvor børn og unge i skolealderen til studerende fra Syddansk Musikkonservatorium kan spille på en lang række af traditionelle musikinstrumenter.I forsommeren har musikbiblioteket haft besøg af skoleklasser, hvor eleverne kunne udfolde deres kreativitet i Elektrozonen og i Let’s Play, ligesom der er etableret workshops for alle lånere, hvor erfarne elektroniske musiknavne introducerer og lave jam-sessions med nybegyndere.
Partnerskabsalliancer som nøgle til kreativ udvikling
Udover at sætte fokus på vækstlaget, har musikbiblioteket også fokus på indgåelsen af partnerskaber med lokale som nationale aktører i forbindelse med udviklingsprojekter.Siden 2018 været udvikler og initiativtager til festivalen EX-PO:Robotics der, med udgangspunkt i robotteknologi, sci-fi, kunst og elektronisk musik, har til formål at hylde Odense som robotteknologiernes danske hovedstad.
Konceptet bag EXPO:Robotics er at skabe en dialog mellem den lokale robotindustri og den musikalske undergrund – og samtidig skabe et kreativt forum for vækstlaget og de større musiknavne fra ind- og udland.
Udover rollen som festivalkoordinator varetager musikbiblioteket rollen som arrangør af festivalprogrammets koncerter med studerende og undergrundsmusikere, imens de odenseanske spillesteder står for bookingen af festivalens store musiknavne.Det store trækplaster på dette års EXPO:Robotics var den elektroniske musiks svar på Wolfgang Amadeus Mozart: Wolfgang Flür, som er en af grundlæggerne af den legendariske tyske elektroniske musikgruppe Kraftwerk.Kraftwerk var en gruppe af konservatoriestuderende, der begyndte som klassiske musikere for derefter at bevæge sig over i det elektroniske musik-univers. Og Kraftwerk var en del af den tyske bølge krautrock, der dækker over et bredt spektrum af eksperimentel rock, der blev udviklet i Tyskland i slutningen af 1960’erne med inspiration fra den klassiske musik.Skelsættende møde mellem Kraftwerk-ikon og studerende
Fredag den 20. maj skulle seks unge studerende fra Syddansk Musikkonservatoriums Elektronisk Musik og lydkunst-linie på scenen og give deres bud lydkunstens ‘state of the art’.
Blandt det talstærke publikum til koncerterne med de konservatoriestuderende fandt man Kraftwerks Wolfgang Flür, der under sin koncertturne havde valgt at bruge aftenen inden sin koncert under EXPO:Robotics, på at opleve de studerendes bud på nytænkende elektronisk musik.Efter en fremragende koncert, opsøges den konservatoriestuderende Asger Kjær Kristensen alias ELCA af Wolfgang Flür. Det viser sig, at Kraftwerk-ikonet i sin begejstring over, hvad han lige havde oplevet på scenen, inviterer den unge studerende til at være supportnavn for Wolfgang Flürs fortsatte koncertturne i England. I løbet af få øjeblikke er vejen for den studerende dermed banet ind til det helt store rampelys, som supportnavn for et af musikhistoriens allerstørste elektroniske musiknavne.
– Da Wolfgang Flür er et meget respekteret navn indenfor elektronisk musik samt endda en del af vores pensum i forbindelse med hans tid i Kraftwerk, er det nærmest utænkeligt, at dette kunne blive aktuelt.
Bibliotekerne viser kreative unge på vej
Bibliotekerne besidder stærke kompetencer som kulturformidlere, udviklere og initiativtagere i lokalområdet. Udnytter vi disse styrker i alliance med skoler, musikskoler, mellemgående uddannelser og videregående kreative uddannelser såvel som koncerthaller, spillesteder eller andre større kulturaktører i området, kan vi som kulturinstitution være med til at bane vejen for den kreative unge til et lille håb om en fremtid i den kreative stjernehimmel.
■ Bibliotekerne kan og bør understøtte de lokale ildsjæle gennem levende aktiviteter med fokus på at være skabende og i et samarbejde med vækstlaget. Sammen med det lokale musikmiljø kan vi skabe fremtiden for musikken – og for musikkens rolle på biblioteket.NIELS MARK teamleder for Odense Musikbibliotek & hovedredaktør ved Bibzoom.