Kraftwerk og vejen til den musikalske stjernehimmel

Foto: Hans Kristian Hannibal-Bach.

Skrevet af

15. august, 2022
Download hele magasinet som pdf:

Odense Musikbibliotek har fokus på vækstlaget – og viser med mødet mellem unge konservatoriestuderende og Wolfgang Flür, den legendariske hjerne bag den tyske elektro-gruppe Kraftwerk, bibliotekets fortsatte betydning for musikken.

En forårsaften i maj afviklede Odense Musikbibliotek en koncertrække med unge studerende fra “Elektronisk Musik & Lydkunst”-linien på Syddansk Musikkonservatorium, som del af festivalen EXPO:Robotics. Blandt publikum fandt man en af grundlæggerne bag den legendariske tyske elektroniske musikgruppe Kraftwerk.

I løbet af få minutter bevægede aftenens møde mellem to generationer af elektroniske musikere sig op i en højere enhed – og understreger, hvordan bibliotekerne kan gøre en uvurderlig forskel for det lokale vækstlag. Det er ikke nogen hemmelighed, at bibliotekerne er i en transformationsfase, når det drejer sig om den lovpligtige musikformidling. Trods en lille opblomstring omkring vinyl-pladerne benytter borgerne sig i dag især af kommercielle musikportaler, og samtidig forlader fysiske musiksamlinger mange folkebiblioteker til fordel for et stærkere fokus på levende aktiviteter og koncerter i det fysiske rum. Mange biblioteker befinder sig i et vadested på det musikalske område, hvor der søges fornyet identitet og rolle på musikområdet og omkring borgernes musikbrug, ikke mindst når det gælder de unges musikinteresse.

Kan vi med fokus på aktiviteterne i det fysiske rum understøtte de unges kreative drømme, hvad enten det handler om at skrive romaner eller spille musik, udfører vi en meget central rolle for det lokale kulturliv.

Fokus på vækstlaget og det kreative musikrum

Musikbiblioteket i Odense har igennem den seneste årrække haft en vision om at spille en central rolle for det musikalske vækstlag. Med udgangspunkt i tætte partnerskaber og transformationen af det fysiske musikbibliotek til et musikalsk aktivitetsrum, er det ambitionen at understøtte og realisere den kreative drøm for nye generationer af spirende musikalsk vækstlag.

Lydlaboratorium for elektronisk musik

Den globale udvikling imod den netbårne musikteknologi skaber helt nye muligheder for at flere børn og unge kan lege og eksperimentere med musikken som kunstnerisk form – uden nødvendigvis at kunne spille et traditionelt instrument. Musikbiblioteket i Odense indviede i foråret den såkaldte Elektrozonen: Et lydlaboratorium for elektronisk musik, hvor alle kan prøve kræfter med skabelsen af musik. Elektrozonen er en central del det fysiske musikbiblioteksrum i Odense, og ligger side om side med det populære musik-øvelokale Let’s Play, hvor børn og unge i skolealderen til studerende fra Syddansk Musikkonservatorium kan spille på en lang række af traditionelle musikinstrumenter.

I forsommeren har musikbiblioteket haft besøg af skoleklasser, hvor eleverne kunne udfolde deres kreativitet i Elektrozonen og i Let’s Play, ligesom der er etableret workshops for alle lånere, hvor erfarne elektroniske musiknavne introducerer og lave jam-sessions med nybegyndere.


Partnerskabsalliancer som nøgle til kreativ udvikling

Udover at sætte fokus på vækstlaget, har musikbiblioteket også fokus på indgåelsen af partnerskaber med lokale som nationale aktører i forbindelse med udviklingsprojekter.Siden 2018 været udvikler og initiativtager til festivalen EX-PO:Robotics der, med udgangspunkt i robotteknologi, sci-fi, kunst og elektronisk musik, har til formål at hylde Odense som robotteknologiernes danske hovedstad.

Konceptet bag EXPO:Robotics er at skabe en dialog mellem den lokale robotindustri og den musikalske undergrund – og samtidig skabe et kreativt forum for vækstlaget og de større musiknavne fra ind- og udland.

Udover rollen som festivalkoordinator varetager musikbiblioteket rollen som arrangør af festivalprogrammets koncerter med studerende og undergrundsmusikere, imens de odenseanske spillesteder står for bookingen af festivalens store musiknavne.Det store trækplaster på dette års EXPO:Robotics var den elektroniske musiks svar på Wolfgang Amadeus Mozart: Wolfgang Flür, som er en af grundlæggerne af den legendariske tyske elektroniske musikgruppe Kraftwerk.Kraftwerk var en gruppe af konservatoriestuderende, der begyndte som klassiske musikere for derefter at bevæge sig over i det elektroniske musik-univers. Og Kraftwerk var en del af den tyske bølge krautrock, der dækker over et bredt spektrum af eksperimentel rock, der blev udviklet i Tyskland i slutningen af 1960’erne med inspiration fra den klassiske musik.

Skelsættende møde mellem Kraftwerk-ikon og studerende

Fredag den 20. maj skulle seks unge studerende fra Syddansk Musikkonservatoriums Elektronisk Musik og lydkunst-linie på scenen og give deres bud lydkunstens ‘state of the art’.

Blandt det talstærke publikum til koncerterne med de konservatoriestuderende fandt man Kraftwerks Wolfgang Flür, der under sin koncertturne havde valgt at bruge aftenen inden sin koncert under EXPO:Robotics, på at opleve de studerendes bud på nytænkende elektronisk musik.

Efter en fremragende koncert, opsøges den konservatoriestuderende Asger Kjær Kristensen alias ELCA af Wolfgang Flür. Det viser sig, at Kraftwerk-ikonet i sin begejstring over, hvad han lige havde oplevet på scenen, inviterer den unge studerende til at være supportnavn for Wolfgang Flürs fortsatte koncertturne i England. I løbet af få øjeblikke er vejen for den studerende dermed banet ind til det helt store rampelys, som supportnavn for et af musikhistoriens allerstørste elektroniske musiknavne.

ELCA alias Asger Kjær Kristensen. Foto: Mølgaard
Asger Kjær Kristensen alias ELCA beskriver selv oplevelsen således:

– Da Wolfgang Flür er et meget respekteret navn indenfor elektronisk musik samt endda en del af vores pensum i forbindelse med hans tid i Kraftwerk, er det nærmest utænkeligt, at dette kunne blive aktuelt.

Bibliotekerne viser kreative unge på vej

Bibliotekerne besidder stærke kompetencer som kulturformidlere, udviklere og initiativtagere i lokalområdet. Udnytter vi disse styrker i alliance med skoler, musikskoler, mellemgående uddannelser og videregående kreative uddannelser såvel som koncerthaller, spillesteder eller andre større kulturaktører i området, kan vi som kulturinstitution være med til at bane vejen for den kreative unge til et lille håb om en fremtid i den kreative stjernehimmel.

■ Bibliotekerne kan og bør understøtte de lokale ildsjæle gennem levende aktiviteter med fokus på at være skabende og i et samarbejde med vækstlaget. Sammen med det lokale musikmiljø kan vi skabe fremtiden for musikken – og for musikkens rolle på biblioteket.

NIELS MARK teamleder for Odense Musikbibliotek & hovedredaktør ved Bibzoom.

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget