Kulturpolitisk skandale

Skrevet af

10. februar, 2016

Norge. Det, der skulle blive et af Europas fremmeste biblioteker og signalere, at Oslo lægger stor vægt på fri adgang til viden og kultur – et nyt Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika – hænger åbenbart i en særdeles tynd tråd. Byggeriet, som for første gang projekteredes i 1984 og efter mange tilløb blev vedtaget af bystyrets flertal i 2013, beregnedes at ville koste 2,6 milliarder no. kr. På grund af flere forsinkelser anslås det imidlertid til nu at blive en halv milliard dyrere, og det har fået et nyt bystyreflertal (Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne) til at til trække i bremsen, og i slutningen af 2015 blev kontrakten med entreprenøren opsagt. Ikke blot til beskæmmelse for det gamle flertal. Også for borgerne i Oslo og for store dele af norsk kulturliv.

I et opråb underskrevet af bl.a forfattere som Lars Mytting, Jon Fosse, Roy Jacobsen og Erik Newth, af Deichmans tidl. leder, Liv Sæteren, og Norsk Bibliotekforenings formand, Mariann Schjei-de samt andre fremtrædende repræsentanter for bogbranchen og kulturlivet opfordres politikerne indtrængende til at gennemføre byggeriet af, hvad der gerne skal blive “Europas mest fremtidsorienterede bibliotek”. “Hovedbibliotekets samfundsopdrag er ligeså relevant i dag og i fremtiden, som da Carl Deichman i 1785 lagde grundlaget for Norges første folkebibliotek”, hedder det i opråbet.

Norsk Bibliotekforening er i en pressemeddelelse ligeså klar i mælet: Oslos befolkning fortjener et godt hovedbibliotek, der kan stå som et fyrtårn for viden og ytringsfrihed i Europa. Det gamle hovedbibliotek på Arne Garborgs Plass er et flot byggeri, men helt utidssvarende og umuligt at drive et moderne bibliotek i.

Lokaldemokratiet har brug for nye skuldre, stærke rum og læsestunder

Når vi taler om at styrke lokaldemokratiet, handler det om de rum, hvor demokrati skabes; i samtalen, i læsning, i fællesskabet. I dag hedder det rum biblioteket

Kulturudvalg 2026-2029

Efter kommunalvalget har vi fået et mere varieret politisk landskab i byrådene, og Danmarks Biblioteksforening hilser alle nye lokalpolitikere velkommen

Viborg er byen, hvor vi mødes

Når deltagerne til Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2026 sætter kurs mod Viborg, går turen til en by, hvor demokratiet har levet i århundreder

Verdens bedste digitale bibliotek

Siden den spæde start i 2011 – og trods uenigheder mellem forfattere, forlag og biblioteker undervejs – er lånekurverne kun gået opad de sidste 15 år

Musikken lever på bibliotekerne

Midt i en streamingtid spiller bibliotekerne stadig en rolle, når det gælder formidling af de gode musikalske oplevelser - nu med nyt fagligt netværk

Derfor får du det godt af at gå på biblioteket

Biblioteket er et sted, hvor man aldrig føler sig overvåget eller presset. Man kan være alene uden at være ensom

AutismGoTo

Som det første bibliotek blandt en række kulturinstitutioner har Biblioteket Frederiksberg fået udarbejdet en social præsentation målrettet besøgende med autisme

Vi burde tale mere om litteratur – også i ledelsesrummet

De senere år har flere ledere opdaget, at skønlitteraturen kan give dem helt nye indfaldsvinkler til deres virke.