Læselyst er en vigtig udviklingsnøgle. DB Sommerundersøgelse 2020

Skrevet af

13. august, 2020

Undersøgelsen bekræfter, at en effektiv læseindsats til børn og unge sætter mærkbare spor i læselysten, når de bliver voksne.

Den ny undersøgelse lavet af Moos-Bjerre for Danmarks Biblioteksforening viser:
• At voksne kan stimulere børns læselyst fra en tidlig alder – helt i tråd med kulturministerens nye trespors CB-fokus for bibliotekerne. Undersøgelsen viser, at 26% dagligt læser højt for deres børn, mens hele 71% læser højt i løbet af en måned. 58% af de forældre, som fik læst højt som barn, læser i dag højt for deres egne børn en eller flere gange om ugen, mens der blandt forældre, som ikke fik læst højt som barn, kun er 38%, som læser højt for deres børn en eller flere gange om ugen.

• At børns lyst og motivation til at læse af lyst bliver styrket af bibliotekernes mange tilbud. I undersøgelsen svarer 71% af de adspurgte, at biblioteket spiller en vigtig rolle i forhold til at øge børns lyst til at læse.

• At nedlukningen af Danmark i øvrigt har givet mange lyst til at læse mere. Hver 4. borger (28%) har læst mere på grund af corona-nedlukningen. Samtidig er 23% enige eller meget enige i, at nedlukningen har fået dem til at læse mere sammen med deres børn. Bibliotekernes digitale læsetilbud, eReolen, blev bestormet, mens bibliotekerne var lukkede, og både børn og voksne har tilbragt mere tid i bøgernes verden, mens corona satte vores normale hverdag på stand by.

– Det glæder os naturligvis, at bibliotekernes tilbud virker og ikke mindst, at de voksne er så bevidste om, at bibliotekernes tilbud nytter. Men vi må ikke glemme, at der stadig er en markant del af børn og unge, som efter nogle år i folkeskolen begynder at miste interessen for at læse af egen drift.
Gør vi ikke noget ved dette, kan det både påvirke indlærings- og uddannelsesevner, den kulturelle dannelse og dermed deres evne til på lige fod med andre at lære, forstå og deltage i den demokratiske verden, som de er i gang med at vokse op i. Derfor er vi i DB fortsat i fuld gang med arbejdet på at styrke børnenes læselyst,  bl.a. ved at udarbejde læsestrategier, som forhåbentlig kan hjælpe og inspirere via de forskellige steder, som de unge møder i deres opvækst, siger Steen Bording Andersen (A) formand for Danmarks Biblioteksforening og for Aarhus Kommunes Kulturudvalg.

■ “Skal vi fremme læselysten hos børn og unge, kræver det, at de voksne omkring dem på tværs af skoler, fritidstilbud og familier sammen beslutter sig for at stimulere og styrke en læsekultur, sådan som vi har foreslået i oplæg til National Læsestrategi, og det er højtlæsning et fremragende eksempel på”, fastslår formand for Danmarks Biblioteksforening.

Undersøgelsen er lavet af Moos-Bjerre for Danmarks Biblioteksforening i maj-juni 2020 blandt 1.505 repræsentativt udvalgte borgere i Danmark i alderen 15 år og derover.

 

 

 

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget