Det giver en forbrugergevinst i omegnen af 319 mio. kroner i 2012, viser en analyse, som konsulenthuset Incentive har udarbejdet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, beregnet ud fra 2000, inden liberaliseringen af bogmarkedet begyndte. Undersøgelsens tal er korrigeret for inflation. Analysen bygger blandt andet på en forbrugerundersøgelse med et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.
Halvdelen af forbrugerne vurderer, at liberaliseringen af bog-markedet har været en fordel, mens kun otte procent mener, at den har været en ulempe. De, der ser liberaliseringen som en ulempe, er ifølge undersøgelsen ofte højtuddannede og bosat i hovedstadsområdet. I analysen ses på forbrugernes oplevelse af udbuddet af interessante bøger og muligheden for rådgivning. 41 procent finder ikke, at udvalget af interessante bøger er blevet mindre inden for de seneste tre-fem år. 16 procent vurderer, at det er tilfældet. Kun én enkelt procent angiver, at de ved deres seneste bogkøb manglede rådgivning.
Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, siger i en kommentar til undersøgelsen: ”Forbrugerne har foreløbig fået årlige milliongevinster som følge af bog-markedets liberalisering. Det er min klare vurdering, at forbrugerne også fremadrettet vil få betydelige gevinster.
Analysens resultater bekræfter, at liberaliseringen set med forbrugernes øjne var et helt rigtigt valg. Vi kan se, at forbrugerne køber flere bøger til lavere priser, end de gjorde, før liberaliseringen af bogmarkedet begyndte. Forbrugerne har også fået nemmere ved at købe bøger, fordi der er kommet flere salgssteder.”
Hent hele rapporten på www.kfst.dk.