Lyt, leg og lær: Med en podcatcher på børnebiblioteket

Skrevet af

14. februar, 2022
Download hele magasinet som pdf:

På Varde Bibliotek kan besøgende netop nu tage en podcatcher i hånden og høre en lydfortælling blandt bøgerne. Idéen udsprang fra lokale museer og Coronakrisens restriktioner og nytænker bibliotekets formidling.

“Kom tilbage og ta’ din straf, din forbandede møgunge!” Det er skolens pedel, der råber efter drengen Tommy. Tommy er ikke byens bedste barn, så har vi vist ikke sagt for meget. Han er hovedperson i fortællingen For enhver smag, som gæsterne i børnebiblioteket i Varde netop nu kan høre mellem bogreolerne. Og nu har han fået sig selv i problemer.

”At tage sin straf var ikke en del af Tommys plan. Tværtimod. Hans plan var at stikke af uden at se sig tilbage”, fortsætter historien i gæsternes ører. Og det gør han så. Med politiet i hælene – og bibliotekets gæster på medhør.

Historien om Tommy er den første del af Varde Biblioteks projekt Lyt, leg og lær – med en podcatcher på børnebiblioteket, som er støttet af Statens Kunstfond. Den spændende lydfortælling er både skrevet, indtalt og illustreret af forfatter Lars Kramhøft.

Peg og lyt
Lad være med at røre. Hold afstand. Sprit af.

Idéen udsprang af en kombination af coronakrisens krav til at gentænke bibliotekets formidling og aktiviteter og et museumsbesøg. Hvis du har besøgt Tirpitz i Blåvand eller det nye Nymindegab Museum, så kender du dem godt; de håndholdte audio-guides, også kaldet podcatchere, som fortæller museets mangfoldige historier om alt fra nogle af Danmarks flotteste ravfund, livet ved Vesterhavet gennem årtusinder til 2. Verdenskrigs betydning for lokalområdet.

Ved at pege podcatcheren mod små firkantede brikker, starter lydklippet og historien udfolder sig i mundrette bidder i gæstens øre. Væk er plancherne med lange tekster, og det giver helt særlige muligheder for at skabe stemninger og gå på opdagelse i rummet, mens historien lyder i øret. Peg og lyt er alt, der skal til og den lette formidling byder nye målgrupper indenfor.

Børn sættes fri – formatet er for alle
Fra et børneperspektiv skaber lydfortællingerne frihed i kulturmødet. Børnene kan gå på opdagelse, få svar på deres spørgsmål og udvælge historier selv.

De er sluppet fri fra, at voksne skal læse højt og forklare. Det gælder både for små museums- og biblioteksgæster.

Mulighederne for at bringe forskellige former for formidling i spil med podcatcherne i børnebibliotekets kroge er mange, men derudover lever de håndholdte historiefortællere også op til flere vigtige kriterier. De kan nemt sprittes af efter brug og muligheden for at aktivere et lydklip og bevæge sig videre betyder også, at gæsterne ikke behøver stimle sammen om ét sted for at være med. Derfor er de gode i en pandemitid. Samtidig taler brugen af podcatchers, som frit kan benyttes af alle bibliotekets besøgende, direkte ind i Varde Kommunes og bibliotekets målsætning om chancelighed. Med denne formidlingskanal er ingen afhængige af at have adgang til en smartphone med bestemte apps for at tage del i aktiviteten.

Og så understøtter de, at børnebiblioteket er meget mere end bogstaver og bøger og giver et digitalt tilbud med indhold af høj kvalitet.

Forankret i det lokale
I lydfortællingens første afsnit løber Tommy ned ad Rådhusstræde. Her kan politibilen ikke følge efter ham. Men han har også selv svært ved at slippe derfra igen uden at blive opdaget. Det er netop her i Rådhusstræde, at Varde Bibliotek i dag har til huse i byens gamle rådhus. Så meget ved han, selvom han aldrig har sat sine fødder på biblioteket. Men lige netop den aften bliver bibliotekets hans tilflugtssted.

Historien er 15 minutter lang og fordeler sig over seks afsnit, der hver især leder videre til den næste del med en ledetråd. Historien er skrevet specifikt til Varde Bibliotek og er forankret i omgivelserne og den lokale historie – tilsat en god portion fantasi. På biblioteket møder Tommy en mystisk, gammel bibliotekar, der blandt andet fortæller Tommy om dengang biblioteket var et fængsel og om skomageren, der forårsagede en storbrand i byen i 1821.

På den måde er der skabt en stedbunden oplevelse, der sætter rummet omkring lytteren i spil – både fordi den handler om det sted, lytteren befinder sig, og fordi den opfordrer til at udforske rummet for at finde ud af, hvordan Tommys nat på biblioteket ender. Og så er det tilmed en oplevelse, der kun kan fås lige her.

Nye muligheder – også for voksne
Sideløbende med fortællingen i børnebiblioteket har podcatcherne, som Varde Bibliotek har lejet af den hollandske virksomhed Guide-ID, også fundet vej til voksenudlånet. Her har gæsterne kunne lytte til præsentationer af forfattere, og senest er et hjørne i biblioteket omdannet til en udstilling om H.M. Dronningen i anledning af hendes 50-års regeringsjubilæum.

Indholdet af podcatcherne skiftes også løbende i Børnebiblioteket. Ved at have forskellige tilgange til lyt, leg og lær og invitere ind i både den skønlitterære og faglitterære verden rammer vi bredt aldersmæssigt. Ganske snart overtager børns stemmer, når børn fra en lokal børnehave fortæller om de værker, de har lavet til den årlige Børnenes Udstilling og efterfølgende skal podcatcherne blandt andet bruges til quizzer for de yngste, boganbefalinger fra børn såvel som bibliotekets formidlere, biblioteksorientering, Q&A’s om bibliotekets akvariefisk – og til sommer sætter vi Lars Kramhøfts historie på igen.  

Fra museet til biblioteket. Denne nye og aktive formidlingskanal er kommet for at blive hos os i Varde også ud over projektet og er lige til at tage op andre steder.

 

MALENE LANGVAD, Formidler Varde Bibliotek

 

 

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...