Som Moos-Bjerre-undersøgelsen indikerer, er det ikke længere tilstrækkeligt for Odense Musikbibliotek at have Nordens største fysiske musiksamling. Musikbiblioteket opererer med strategien "fra transaktion til relation". Her sættes samlingen i spil gennem tætte partnerskaber med den lokale undergrund, hvor der skabes en nytænkende undergrundsscene med særegne statsstøttede musikoplevelser – med god brugeropbakning og fin pressedækning.
Fra musikindslag på horrorfestivalen Skrækfest til en lydkunstkoncert med ”verdens yngste komponist”, Vilhelm – to uger før han blev født (via sonde på moderens mave) til robotbaseret opera med robotter fra Odenses robotindustri til elektroniske koncerter med livekodning af algoritmer. Sidstnævnte koncert fik omtale i Dagbladet Information med en fire siders artikel om den på dansk grund ukendte Algorave-kultur (se foto). På Skrækfest har Odense særligt fokus på ekstrem metal under festivalen-sub-eventet Double Death Fest med to death metal koncerter. Derudover foredrag om horrorsoundtracks til film og mødet mellem opera og horror.
Musikbiblioteket har også et stærkt fokus på rollen som et kreativt væksthus for børn og unge. Musikbiblioteket opererer med en tre-trinsraket for unge musikere. Det skal hjælpe dem på vej fra første gang, de møder et musikinstrument, til de giver deres første koncert. Det sker igennem Musikbibliotekets populære musikfaciliteter: Øvelokalet Let's Play (sponsoreret af 4Sound), lydstudiet og koncertscenen – og med folkeskoleklasse-undervisning i lydproduktion.