Vær med, når Applaus’ næste Kulturbarometer-måling udkommer ved en online lancering 5. september kl.10.00. Det sker i samarbejde med Dansk Kulturliv og Kulturmonitor og foregår via Zoom. Linket til lanceringen bliver tilgængeligt ugen inden via Applaus’ hjemmeside og sociale medier.
Kulturbarometer udkommer hver anden måned i samarbejde med Dansk Kulturlivs organisationer og udarbejdes af Applaus i samarbejde med Epinion. Stikprøvemålingerne belyser borgernes kulturforbrug, købevillighed og tryghed i forhold til at opleve professionelle, publikumsrettede kulturaktiviteter, og de kan således være med til at give kulturinstitutioner et aktuelt indblik i borgernes oplevede barrierer for deltagelse i kulturlivet.
I den seneste måling, der udkom 20. juni, angav 16% af respondenterne, at de på tværs af oplevelsesstørrelser bruger professionel kunst og kultur mindre i dag end før corona-pandemien. 8% angiver, at de gør det mere. Dataindsamlingen blev foretaget efter nationalt repræsentative kvoter på parametrene køn, alder, region og børnefamilie i tidsrummet 25.-31.5.2023.
Danskernes kulturvanerne har ændret sig de seneste år, og i visse områder af landet kæmper man med at få borgerne til at bruge tid og penge på kulturoplevelser i samme grad som før coronakrisen. “Corona har været med til at skubbe til vores vaner og forbrug – det stiller nye krav til kulturinstitutionernes arbejde med publikum. Det har aldrig været vigtigere at kende sit publikum”, siger Lene Struck-Madsen, direktør i Applaus, om målingen.
■ Læs hele den seneste Kulturbarometer-måling og alle Applaus’ undersøgelser på applaus.nu.
Charlotte Bliddal, applaus.nu.