På biblioteket med bibliobitterne

Mød Bibliobitterne. Screenshot af app. Herlev Bibliotek.

Skrevet af

15. august, 2022
Download hele magasinet som pdf:

Ny app baseret på AR-teknologi viser børn vej i biblioteket. Med app’en vil alle landets biblioteker nu kunne tilbyde børn i 3. klasse en sjov, selvstændig og engagerende introduktion til bibliotekets mange muligheder.

Augmented Reality eller AR kaldes også udvidet virkelighed. AR kombinerer den fysiske verden med den digitale og er blandt børn blandt andet kendt fra Pokémon Go-spillet. Pokémon Go genkender sine omgivelser gennem Google Maps, men i Bibliobitterne dukker det ekstra virtuelle lag op, når en bestemt AR-markør scannes.

Et legende møde med biblioteket

Bibliobitterne er en helt ny app, der med sjove missioner og AR-teknologi introducerer børn til biblioteket på en direkte engagerende, sjov og legende måde.

Bibliobitternes egen planet er løbet tør for historier, som bibliobitterne lever af. Derfor er de under ledelse af Kejser Biblio draget ud i universet på jagt efter flere fortællinger. Nu er de styrtet ned midt i det lokale bibliotek, og Kejser Biblio har brug for hjælp til at finde sine undersåtter, mens han selv reparerer rumskibet. Derfor sender han børnene på en interaktiv mission blandt bibliotekets forskellige genrer. Missionen er at finde de forskellige bibliobitter, der gemmer sig blandt deres yndlingsbøger. Børnene skal også løse en række udfordringer, hvor de må tænke kreativt og benytte alt det, biblioteket rummer, for at få bibliobitterne med tilbage til rumskibet.

Fra klassen til biblioteket

Startskuddet til missionen sker i børnenes egen klasse. Her møder de bibliobitterne i første del af historien skrevet af forfatter Thomas Brunstrøm kendt fra blandt andet ”Sallys far”-universet.

Klassen inviteres så på biblioteket, hvor de hører mere om bibliobitterne, bliver introduceret til biblioteket og får udleveret iPads, så de kan gå i gang med missionen. Når en mission er gennemført, får børnene udleveret et opgaveark, hvor de blandt andet lærer bibliobitternes hemmelige alfabet, og får mulighed for at forlænge oplevelsen.

Med appen lægges et ekstra digitalt lag på virkeligheden gennem Augmented Reality. Det gør, at bibliobitterne vækkes til live i 3D, og børnene kan interagere med dem.

Udvikling i børnehøjde

Bibliobitterne er målrettet skolens 3. klassetrin, som supplement til et introduktionsforløb i biblioteket. Spillet spilles i grupper, fordrer samarbejde og hands-on problemløsning.

Bibliobitterne er baseret på en ’Learning Through Play’-tankegang og er udviklet af og til børn. Børnene har været inddraget gennem hele processen fra idéfase over prototype og til den færdige app Bibliobitterne. Det er deres fantasier og fortællinger, der ligger til grund for Thomas Brunstrøms historie, mens børnenes tegninger har været direkte inspiration til bibliobitternes endelige udseende. Appen og dens missioner og udfordringer er også løbende blevet testet med skoleklasser.

Efter mere end 10 tests med klasser ved vi, at børnene ikke blot synes, at Bibliobitterne er et sjovt forløb, men de får også et bedre indtryk af, hvor de forskellige materialer befinder sig på biblioteket, og fornemmer, at de gerne (selvstændigt) må gå på opdagelse i dem. Mange af børnene finder desuden undervejs bøger, som de får lyst til at låne.

Tilpas Bibliobitterne til jeres bibliotek

Børnene sendes på en mission for at finde bibliobitterne. Hvor de gemmer sig, og hvilke udfordringer de stiller børnene, kan tilpasses til hvert enkelt bibliotek. Der er allerede udviklet flere missioner og tilhørende udfordringer. De kan redigeres og blandes i det uendelige, så appen er meget fleksibel.

Det kræver ingen stor teknisk kunnen fra bibliotekets eller skolens side til at komme i gang, men ønsker man at blive klædt ekstra godt på til at udbyde Bibliobitterne, og eventuelt selv lave nye missioner og udfordringer, udbyder flere centralbiblioteker facilitatorkurser i løbet af september og oktober 2022.

Biblioteket skal blot selv have iPads/tablets, mens app og materialer er gratis.

Læring gennem leg – Vær med fra starten

Bibliobitterne lanceres på Dokk1 i Aarhus den 7. september, hvor alle interesserede biblioteks-medarbejdere naturligvis er inviterede.

På dagen kan man prøve app’en og få viden om leg og læring på biblioteket. Desuden kan man høre meget mere om tilblivelsen af Bibliobitterne fra projektdeltagerne samt designbureauet Gejst/Studio, der sammen med grupper af børn står bag udviklingen af app’en. Tilmelding sker gennem centralbibliotek.dk.

■ På Bibliobitterne-gruppen på centralbibliotek.dk kan man læse meget mere om projektet og finde al det supplerende materiale, så det er let at komme godt i gang. Her finder du også relaterede aktiviteter som facilitatorkurser, lancering med mere.


ALBERTE JEBERG KJÆR digital formidler Herlev Bibliotek.

Om universet:
Bibliobitterne er resultatet af et større udviklingsprojekt drevet af Herlev Bibliotek i samarbejde med Viborg Biblioteker, Aarhus Kommunes Biblioteker og Vejle Bibliotekerne samt designbureauet Gejst/Studio. Projektet er støttet af Udviklingspuljen for biblioteker og læringscentre under Slots- og Kulturstyrelsen.

Kontaktperson: alberte.kjaer@herlevbibliotek.dk .

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget