På rejse til fortiden med Moesgaard Museum

Skrevet af

10. februar, 2016

På BØFA 2016-konferencen Fremtiden, hvordan og hvad i januar besøgte deltagerne, inden man gik i mødelokalerne den 13.januar, de to nye store kulturattraktioner i Aarhus: Moesgaard Museum og Dokk1. Det sidste er velkendt for bladets læsere (DB 4 og 5, 2015). Her handler det om museet. Helt specifikt dets særlige formidling til børn. Under overskriften “Hvordan arbejder og udvikler vi formidling til børn og unge?” drog et større kontingent konferencedeltagere tirsdag den 12. januar af sted til Moesgaard Museum for at mødes med undervisningsinspektør Tine Arnoldi og museumsinspektør Jeanette Varberg.

Fingrene ned i fortiden
Moesgaard Museum vil i sin formidling gerne skabe relationer til fortiden ved at bruge mennesket, der ejede eller brugte en given ting, til at fortælle historien om tingen for at gøre det mere vedkommende for både børn og voksne. Man kombinerer egne oplevelser med udstillinger og tekster på forskellig måde.

Vi ved alle, at det er fedt selv at få fingre i tingene. Det er der fine muligheder for at få rigtig mange steder i udstillingerne. Man kan f.eks. selv undersøge knogler nærmere, styre sit eget vikingeskib eller få uddybet historier af mennesker (museumsansatte) på touch-skærme. Bygningerne er nye og indrettet med moderne og nytænkende formidling for øje – og det mærkes, når man bevæger sig rundt i udstillingerne. Museet har bl.a. arbejdet meget med den skriftlige formidling – det skal være korte, lette tekster, og alt er skrevet i nutid.

BØFA har i to grupper fået lov til at være prøvekaniner på et helt nyudviklet koncept for skoleforløb.

Prøvekaniner på Oldtidsstien
“Vi skal ud på en sanserejse, er I klar?” Sådan starter Tine Arnoldi, undervisningsinspektør på Moesgaard Museum, vores tur. Vi i den første gruppe skal på en opdagelsestur ud i naturen på “oldtidsstien”, hvor alle vores sanser skal i spil. Før afgang finder Tine en lille læderpung frem og beder os alle vælge en perle derfra. Den er meget vigtig, får vi at vide, den skal I bruge på et tidspunkt i løbet af turen.

Jeg krammer min perle og traver spændt af sted på eventyr. Vi ser og lytter til skoven på vores rejse ud i Moesgaards omliggende landskab. Pludselig står hun der, en vikingepige der spørger, om vi har lyst til at handle? Det vil vi mægtig gerne. Hun sælger amuletter, som vi får brug for senere, fortæller hun os. Men har vi råd til dem? En amulet koster tre perler, så vi må finde sammen i grupper og handle. Da alle har handlet, vender vi snuden hjemad mod museet og nye oplevelser. Amuletten afprøver vi straks i vikingeudstillingen, hvor vi i praksis oplever tanker bag deres formidling.

Besøg Evolutionstrappen
Gruppe nummer to var på en tur med udgangspunkt i Evolutionstrappen. Den ligger midt i museet, hvor man kan møde fortidsmennesker fra forskellige tidsperioder. Forløbet blev indledt med et oplæg om evolution ved museumsinspektør Jeanette Varberg. Så var det tid til at komme ud og møde fortidsmenneskerne på trappen, hvor opgaven lød på at lave en croquis tegning af et fortidsmenneske ud fra de følgende tre overordnede temaer: Biologi, kultur og science fiction. Med et clipboard i hånden gik alle om bord i opgaven med stor koncentration – Tegn det fortidsmenneske, du bedst kan lide. Tegn en detalje, hvor vi er biologisk forskellige, tegn den person, der ligner det første mindst, tegn en detalje, der viser kultur eller mangel på kultur og til sidst tegn, hvordan du tror, vi ser ud i fremtiden inkl. alt hvad du ved om bl.a. evolution og teknik.

Børnene – og deres voksne – i centrum
Tankerne bag formidling og skoleforløbene er mange. Det har hele tiden været vigtigt for Tine Arnoldi og museet, at børnene og deres voksne skal være i centrum. At der skal være en fortælling. Og at man skal opleve Soft Power, altså at der er plads til det kreative og kunstneriske, at være nytænkende og idéskabende. Børn og deres voksne, forældre, pædagoger og lærere med flere skal på Moesgaard museum kunne opleve, at der er plads til at tænke og filosofere over det, de oplever.

Eller som de selv siger det med David Bowies ord: “Man skal gøre fremtiden til en del af sig selv. Så kan man bedre forstå hvem man er nu”.

Læg vejen forbi – tjek moesgaardmuseum.dk.

 

Anine Sander Kaas, fmd. for BØFA og og aktivitetskoordinator, Aalborg Bibliotekerne

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...